کد خبر : 452210 تاریخ : ۱۴۰۰ شنبه ۱۳ آذر - 18:09
هادی حق شناس در گفت‌و‌گو با نوآوران تأکید کرد: ضرورت توجه به تدوین و تصویب بودجه عملیاتی معیشت مردم ما امروزه دستخوش تصمیمات و سیاست های مسؤولان قرار گرفته است و بر همین اساس باید تاکیدات بسیاری بر این امر داشته باشیم هر تصمیمی که اتخاذ می شود با در نظر داشتن وضعیت معیشتی مردم باشد. در غیر این صورت نه تنها مشکلات اقتصادی کاهش نمی یابند، بلکه تعمیق نیز می یابند و اتفاقات تلخی را رقم خواهند زد. به همین جهت باید تمامی دستورالعمل ها پیرامون این باشد که زندگی اقتصادی مردم سامان یابد که البته این امر نیز جدا از وضعیت اقتصادی کشور نیست و در واقع می تواند اذعان داشت هر زمان که اقتصاد کشور آرامش یابد، مردم نیز وضعیت مالی خوبی را تجربه می کنند. پس اگر مسؤولان شعار بهبود معیشت مردم را سر می دهند باید ابتدا به تقویت اقتصاد داخلی کشور بپردازند.

نوآوران آنلاین- یکی از مهم ترین مسائلی که باید مسؤولان مورد توجه قرار دهند این است که سند دخل و خرج یک سال کشور را به گونه ای نهایی کنند که مردم کمترین فشار مالی را متوجه شوند و وضع شان از این بدتر نشود.

طی سال های اخیر مردم ما بسیار از مسائل مالی رنج بردند و معیشت شان دچار مشکل شد. به همین جهت تأکید می شود با در نظر داشتن وضعیت مالی مردم اقداماتی در زمینه رفع مشکلات مالی شان انجام شود. 

در همین خصوص به گفت و گو با هادی حق شناس، نماینده سابق مجلس، استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی پرداختیم.     

حق شناس طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: یکی از مهم ترین مباحثی که معمولاً در اقتصاد کشور مورد توجه قرار می گیرد، بحث بودجه است. بودجه در واقع سند هزینه ها و درآمدهای یک سال است که مشخص می کند هر سازمانی از چه میزان منابع مالی برخوردار است و کشور چه درآمدهایی دارد. به همین جهت می توان گفت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ به ویژه طی سال های اخیر که شاهد بودیم عدم تناسب میان هزینه ها و درآمدها موجب شد تا اقتصاد کشور دچار مشکل شود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی در بسیاری از بخش ها با مشکل تامین هزینه مواجه هستیم و قادر به حل این کمبودهای مالی نیستیم. علت این امر را می توان در کاهش درآمدهای کشور دانست. در واقع باید گفت از یک سو درآمدها کاهش داشته و از دیگر سو نیز هزینه ها رشد داشته. به این ترتیب تناسب از میان رفته و مشکل بزرگی تحت عنوان کسری بودجه ظهور یافته است. طبیعی است وقتی که در اقتصادی، مدیریت درستی اعمال نشود بحران فراگیر می شود و مسائل مالی بیش از قبل بروز می یابند. تداوم این رویه درنهایت بر زندگی مردم نیز مؤثر خواهد بود و موجب مشکلات اقتصادی آنها می شود. کمااینکه این اتفاق نیز افتاده است و در حال حاضر شاهد هستیم اتفاقات تلخی مردم ما را گرفتار کرده است که ریشه اقتصادی دارند و به نبود منابع مالی مناسب بازمی گردند.

حق شناس با بیان این که مهم ترین لایحه ای که طی سال به تصویب می رسد، بودجه است عنوان کرد: باید دولتمردان با در نظر داشتن شرایط موجود اقدام به تدوین و نهایی کردن لایحه بودجه کنند و فراموش نکنند که در حال حاضر کشور با چه مشکلاتی در زمینه کسب درآمد مواجه است. نمی توان چشم بسته جلو رفت و بودجه ای خوش بینانه تدوین کرد. چرا که این اقدام تبعات خاص خود همچون کسری بودجه شدید را به دنبال خواهد داشت و رفاه عمومی در سطحی بسیار نازل قرار خواهد گرفت. به همین جهت تأکید می گردد حتما دولت تمام شرایط و البته جوانب را نیز در نظر داشته باشد تا مشکلی از بابت تأمین هزینه ها ایجاد نشود.

وی همچنین تأکید کرد: علاوه بر دولت، مجلس نیز رسالت مهمی در زمینه تصویب بودجه دارد. به همین جهت باید نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با دقت بالا و توجه کافی اقداماتی در زمینه بررسی عملیاتی بودن مفاد بودجه انجام دهند. به اعتقاد من نقش مجلس در این زمینه بسیار برجسته است؛ چرا که با تایید نمایندگان مجلس به عنوان وکلای ملت، لایحه بودجه تصویب و نهایی می شود و درنهایت برای اجرا به دستگاه های مختلف ابلاغ می شود. به همین دلیل اگر اعمالی در راستای نهایی کردن بودجه صورت گیرد می تواند مشکلاتی به دنبال داشته باشد. این در حالی است که در شرایط کنونی کشور ما به قدری با مشکلات مالی مواجه است که دیگر توان و کشش افزایش مشکلات اقتصادی را ندارد و ادامه شرایط با این کسری بودجه واقعا دشوار است.   

حق شناس ضمن تاکید بر عملیاتی بودن بودجه سال آینده ابراز داشت: تورم بالایی را در کشور شاهد هستیم که بخش مهمی از آن به سوء تدبیر بازمی‌گردد؛ سوء تدبیرهایی که اگر با مدیریت صحیحی مواجه می شد بروز نمی یافت و مشکلات مان کمتر بود. در واقع باید اذعان داشت شرایط اقتصادی نامناسب فعلی ریشه در قصور مسؤولان دارد. به همین جهت تأکید می شود که مسؤولان مراقب باشند تا بودجه ای نهایی شود که گره‌گشا باشد نه این که مشکلات اقتصادی را همچون کلاف سردرگم کند که گره گشایی از آن دشوار و البته در برخی موارد غیرممکن است.