کد خبر : 452290 تاریخ : ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۶ آذر - 15:30
مدیکال اکسپرس گزارش داد: پلاسما درمانی موجب بقای بیماران کرونایی نمی شود منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- بر اساس گزارش منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در روز سه‌شنبه هفت دسامبر 2021 (برابر با ۱۶ آذر 1400) بر خلاف پیش تر که اعلام شده بود پلاسما درمانی برای بیماران کرونایی مناسب است، اعلام کرد: پلاسما درمانی اقدامی برای بقا و زنده ماندن بیماران کرونایی نیست و حتی پلاسمای خون افراد بهبود یافته نباید به افراد مبتلا به کووید۱۹ با علائم خفیف یا ملایم تزریق شود.

این در حالی است که پیش تر بر پلاسما درمانی به عنوان یکی از مهم ترین راهکارها در درمان بیماران کرونایی اقدامی جدی برای زنده ماندن آن ها تأکید می شد.

پیش از این در بسیاری از کشورها اعتقاد بر این بود که استفاده از این پلاسما می‌تواند ویروس‌های کرونا را در بیمار جدید خنثی کند و مانع تکثیر آن شود و آسیب بافتی هم متوقف می‌شود.

اما اکنون در تازه ترین توصیه ای که سازمان بهداشت جهانی داشته است عنوان شده که بررسی ها حاکی از آن است که پلاسما درمانی مانع از درگیری ریوی در بیماران کرونایی نمی شود و نیاز به دستگاه اکسیژن را کاهش نمی‌دهد و همچنین امکان زنده ماندن افراد را بیشتر نمی‌کند. ضمن این که چنین روشی هزینه‌بر و زمان‌بر است.

سازمان جهانی بهداشت پس از بررسی شواهد از ۱۶ کارآزمایی بالینی روی ۱۶ هزار و ۲۳۶ بیماری کووید این «توصیه جدی» را علیه استفاده از پلاسمای خون در افرادی که علائم شدید کووید ۱۹ را ندارند ارائه کرد و گفت که حتی برای بیماران مبتلا به نوع شدید و بحرانی کووید این درمان تنها باید به‌عنوان بخشی از یک کارآزمایی بالینی انجام شود.

پلاسمای خون دوره نقاهت، بخشی از خون یک بیمار بهبود یافته از کووید ۱۹ است که حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که بدن پس از آلوده شدن به ویروس تولید می‌کند.

 

سه‌شنبه ۷ دسامبر۲۰۲۱

(برابر با ۱۶ آذر ۱۴۰۰)