کد خبر : 452294 تاریخ : ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۶ آذر - 19:06
معاون سابق وزارت صمت در گفت‌و‌گو با نوآوران: قیمت ها با عدم تخصیص ارز 4200 تومانی، ملتهب نشوند بدون شک سیاست های ارزی تاثیر غیرقابل انکاری بر معیشت مردم دارند. نمی توان بدون توجه به وضعیت اقتصادی کشور سیاست هایی اجرایی کرد که زیان‌بار است و اقتصاد را در شرایط نامناسبی قرار می دهند.

نوآوران آنلاین- باید در حال حاضر همه سیاست ها در این راستا باشند که معیشت مردم را تقویت کنند نه این که شرایط بدتر شود.

حذف ارز 4200 تومانی درواقع معیشت و زندگی مردم را هدف قرار می دهد و موجب می شود که مشکلات بسیاری از جهت مالی برای آن ها ایجاد شود.

باید جایگزینی برای حذف این نوع ارز در نظر گرفته شود تا مردم دچار مشکل نشوند. این جایگزین هم باید معقولانه و منطقی باشد تا بر تورم نیفزاید. برای نمونه اگر تصمیم اصلی بر این باشد که یارانه های نقدی افزایش یابد قطعاً شاهد افزایش تورم خواهیم بود.

در همین خصوص به گفت و گو با محمود دودانگه، معاون سابق وزارت صمت پرداختیم.

دودانگه طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که این روزها مطرح شده است حذف ارز 4200 تومانی است. با توجه به این که تخصیص این ارز به نفع مردم است و تا حدی موجب ثبات قیمت ها می شود، عدم تخصیص اش می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. از این جهت نگرانی هایی در میان مردم ایجاد شده است و پیش بینی شرایط آینده چندان روشن نیست. قاعدتاً اگر ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی مردم تخصیص نیابد مشکلاتی از جهت افزایش قیمت ها ایجاد می شود.

وی ادامه داد: ارز 4200 تومانی نقش مهمی در کنترل قیمت ها دارد. گر چه با وجود تخصیص این نوع ارز باز هم طی سال های اخیر شاهد گرانی ها بودیم، اما اگر به طور کل قطع شود قطعاً تغییرات قیمتی گسترده تر خواهند بود و مشکلات بیشتری را ایجاد خواهند کرد. طی سال های اخیر این نوع ارز به واردکنندگان تخصیص یافت تا کالاهای موردنیاز مردم را با قیمت مناسبی عرضه کنند، اما این قیمت مناسب تداوم نیافت و در برخی مواقع شاهد افزایش قیمت ها بودیم.

معاون سابق وزارت صمت گفت: با اجرای طرح تخصیص ارز 4200 تومانی به واردکنندگان برخی تصور کردند لزومی برای پرداخت ارز 4200 تومانی وجود ندارد که در این خصوص باید تأکید کنیم این طرح به خوبی اجرا نشد چراکه نظارت صحیحی بر آن صورت نگرفت. شاید اگر ناظرانی قوی بر این طرح نظارت داشتند اکنون انتقاداتی در این خصوص مطرح نمی شد. علت انتقادات به این طرح این است که ارز در اختیار عده ای افراد قرار گرفت که به جای صرف کردن در واردات کالاهای اساسی و موردنیاز مردم، در بازار به فروش رفت و منافع عده ای را تامین کرد و در عین حال به زیان اقتصاد کشور تمام شد؛ چرا که نوساناتی را در بازار از نظر قیمتی ایجاد کرد. طی سال های اخیر شاهد بودیم زمانی که ارز روزهای مشوشی را طی می کرد و قیمت ها به شدت بالا و پایین می شدند، برخی افراد برخوردار از این ارز 4200 تومانی با فروش آن در بازار در بروز مشکلات ارزی برای کشور نقش داشتند. البته نباید کل این طرح را زیر سؤال ببریم و چنین تصور کنیم که نبود این نوع ارز بهتر از بودش است؛ درواقع باید اذعان داشته باشیم که یک طرح خوب با روشی غیرمناسب اجرا شد ولی نباید کل طرح را نامناسب و زیان بار بدانیم.

دودانگه معتقد است که یکی از مهم ترین مشکلات در اقتصاد کشور ما ناشی از سوء مدیریت است. درواقع نبود درایت و کاردانی در نظارت بر اقتصاد موجب شده تا طرح های خوب اقتصادی نیز بد به نظر برسند. قاعدتاً وقتی ارز ترجیحی برای واردات کالاهای موردنیاز مردم تخصیص می یابد به این معناست که باید آرامش و ثبات ایجاد شود و قیمت ها هیجانی نباشند، اما در اقتصاد ایران به دلیل این که زیرساخت ها مناسب نیست و مشکلات به طور ریشه ای وجود دارند و رفع هم نمی شوند طرح های خوب هم عاقبت نامناسبی می یابند و درنهایت مشکل زا می گردند. به همین جهت توصیه می کنم که ابتدا دولت ها اقداماتی در راستای بهبود و تغییر زیرساخت ها داشته باشند و این امر را در اولویت قرار دهند و سپس سیاست هایی را برای افزایش قدرت خرید مردم دنبال کنند.

وی مطرح کرد: به اعتقاد من اگر دولت مصمم به حذف ارز 4200 تومانی است حداقل برای برخی کالاهای اساسی مثل دارو و موادغذایی که با معیشت مردم ارتباط تنگاتنگی دارند تمهیداتی بیاندیشد که با قیمت کمتری و متناسب با قدرت خرید مردم در اختیارشان قرار گیرد.