کد خبر : 452676 تاریخ : ۱۴۰۰ سه شنبه ۷ دي - 21:02
مشاور عالی رئیس اتاق ایران در گفت‌وگو با نوآوران تأکید کرد: سطح معیشت مردم ارتقاء یابد نه میزان حقوق و دستمزدها آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- یکی از مسائل بسیار مهمی که در کشورمان همواره شاهدش بوده ایم تناقض در سیاستگذاری های اقتصادی بوده است.

در ظاهر چنین است که حقوق ها افزایش می یابند تا مردم شرایط زندگی بهتری را تجربه کنند ولی در واقعیت چنین نیست و شرایط معیشتی شان بدتر می شود.

وضعیت نابه‌سامان اقتصادی طی سال های اخیر به قدری مردم را آزار داده است که نمی توان از تصمیم برای افزایش حقوق ها هر چند اندک، دفاع کرد. درواقع باید اذعان کنیم که تصمیمات اقتصادی آن طور که انتظار می رفت اجرا نشد و مردم این چنین با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

اگر سیاست های بهتری را در زمینه اقتصادی شاهد بودیم وضعیت مناسب تری حاکم می شد و مردم ما زیست بهتری داشتند، ولی این چنین نشد. یکی از مهم ترین این سیاست ها بحث افزایش حقوق ها بوده است که سال هاست حواشی زیادی پیرامون آن شاهد هستیم.  

در همین خصوص به گفت‌و‌گو با احمد پورفلاح، مشاور عالی رئیس اتاق ایران و همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا پرداختیم.

پورفلاح طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: یکی از دغدغه های همیشگی مردم ما این بوده که شکاف عجیبی میان درآمدها و هزینه های شان بوده است و این شکاف منجر به بروز مشکلات مالی بسیاری برای آن ها گشته است. متناسب نبودن دستمردها و تورم در هر دوره ای به شکلی جدید بروز و ظهور یافته است و اکنون این مشکل به بحرانی در اقتصاد کشور تبدیل شده است که می تواند اتفاقات تلخ تری را رقم بزند.

وی ادامه داد: مسؤولان باید مانع از بروز مشکلات اقتصادی جدید برای مردم شوند که این امر با ساماندهی اقتصاد داخلی و رفع مشکلات اقتصادی کشور محقق خواهد شد. نمی توان فقط با شعار و حرف و سخنرانی و دستورالعمل، مشکلات را رفع کنیم و امور را پیش ببریم. باید در عمل اقداماتی جدی را از مسؤولان شاهد باشیم تا به این یقین برسیم که در تکاپو برای حل دغدغه های مردم هستند؛ چرا که گوش مردم ما طی سال های مختلف به ویژه اخیراً پر شده است از شعارهای زیبایی که واقعاً زیبا هستند و ریشه در مطالبات و مشکلات مردم دارند، اما در نهایت نه تنها هیچ یک از آن ها محقق نمی شوند بلکه شاهد بروز مشکلات عمیق تر و ایجاد شرایط سخت تر برای معیشت مردم هستیم.

مشاور عالی رئیس اتاق ایران افزود: مطالبات مردم طی سال های اخیر روی هم تلنبار شده اند و دولت ها قادر به رفع آن ها نبوده اند. همین امر موجب شده تا اعتماد عمومی کاهش یابد و مشکلات بسیاری ایجاد شود. تحریم ها نیز که مسؤولان آن ها را دستاویزی برای عدم رفع مشکلات عنوان می کنند، اکنون به معضلی تبدیل گشته اند و مشکل آفرین شده اند. دولت سیزدهم باید با ایجاد شرایط رفاهی مناسب و رفع دغدغه های مالی مردم و برقراری ثبات اقتصادی تلاش کند تا مشکلات مردم را به حداقل برساند و میزان رضایت آن ها به بیشترین حد ممکن بازگرداند.

پورفلاح همچنین به بحث افزایش حقوق ها اشاره کرد و گفت: قطعا اگر از حقوق بگیران سؤال کنیم که راضی به افزایش حقوق های شان هستند یا خیر، پاسخ خیر را انتخاب می کنند؛ چرا که به تجربه شاهد بوده اند که کوچکترین افزایش حقوقی موجب می شود تورم سر به فلک بکشد و به طور عجیبی رشد یابد به گونه ای که کالاها گران می شوند تا جایی که مردم مجبور به حذف آن ها از سفره های شان خواهند بود. این روند طی سال های اخیر موجب شده تا سفره های مردم بسیار کوچکتر از قبل شود و مشکلات مالی آن ها بسیار عمیق تر گردند. به همین دلیل بسیاری از حقوق بگیران ترجیح می دهند به جای افزایش حقوق های شان شاهد ثبات و یا حتی کاهش قیمت ها باشند و باید اذعان داشت متاسفانه اقتصاد نابه‌سامان ایران چنین وضعیت نامناسبی را رقم زده است که اگر با هدف افزایش قدرت خرید مردم اقدامی در زمینه افزایش پرداختی به آن ها شود، از سوی دیگر باید میزان بیشتری را از جیب شان برای هزینه های شان صرف کنند که این امر بسیار تلخ و ناخوشایند است؛ چرا که به میزانی بیش از آنچه به آن ها اضافه شده است باید هزینه کنند.   

وی معتقد است که باید دولتمردان وضعیت اقتصاد داخلی را به سمتی ببرند که کمترین آسیب به معیشت مردم وارد شود و سیاست های متناسب با وضعیت مالی موجود باید اتخاذ و عملیاتی گردند.