کد خبر : 462861 تاریخ : ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۹ دي - 19:16
مهدی تقوی در گفت‌‌‌و‌‌گو با نوآوران: معیشت مردم، محور سیاستگذاری‌های اقتصادی باشد آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- طی روزهای اخیر اظهارنظراتی درخصوص حذف ارز ترجیحی مطرح شده است که در این خصوص باید تأکید داشت برنامه ریزی ها و اقداماتی که قرار است صورت گیرد متناسب با وضعیت اقتصادی کشور و در راستای تحقق نیازهای مردم و رفع مشکلات اقتصادی آنها باشد.

مردم ما در حال حاضر با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند که ریشه در سیاست های نادرست دولت قبل دارد.

دولت تدبیر و امید برخلاف وعده هایش، اقداماتی داشت که به زیان مردم تمام شد و دود ناکارآمدی هایش در چشم مردم ما رفت و در وضعیت فعلی روزهای بسیار سختی را از نظر رفاهی و معیشتی شاهد هستیم.

نمی توان منکر وجود مشکلات اقتصادی شد، اما می توان با رفع مشکلات و هموار کردن مسیر حرکت رو به جلوی اقتصاد، روزهای نسبتاً بهتری را رقم زد.

در همین خصوص به گفت و گو با مهدی تقوی، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه پرداختیم.

تقوی در گفت و گو با خبرنگار نوآوران گفت: روز گذشته رئیس جمهور در مجلس عنوان کرد حذف ارز ترجیحی بدون جبران برای مردم کار صحیحی نیست. در این خصوص باید به صراحت عنوان کنیم دقیقاً همینطور است اگر قرار باشد ارز ترجیحی حذف شود ولی جایگزین مناسبی برای آن وجود نداشته باشد، اتفاقات تلخی را شاهد خواهیم بود. به همین دلیل باید ابتدا جایگزین مناسب برای این نوع ارز در نظر گرفته شود و سپس تغییرات لازم صورت گیرد. به اعتقاد من بهتر است در زمینه کالاهای اساسی شاهد حذف ارز 4200 تومانی نباشیم؛ چرا که ممکن است تبعاتی همچون گرانی را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: مردم نیاز مبرم به کالاهای اساسی دارند و طی سال‌های اخیر در نتیجه اقدامات دولت های قبلی مشکلات بسیاری در زمینه معیشتی برای‌شان ایجاد شده است و نباید با سیاستگذاری‌های اشتباه و تصمیمات نادرست موجب بروز مشکلات بیشتر برای مردم شویم. به همین دلیل است که رئیس‌جمهور عنوان کرده‌اند حذف ارز ترجیحی بدون جبران برای مردم کار درستی نیست. به اعتقاد من باید حتماً سیاستگذاری‌ها به گونه ای صورت گیرند که در تمام مراحل آن معیشت مردم مورد توجه قرار بگیرد و اقتصاد خانوارها خط قرمز دولتمردان باشد.

این اقتصاددان عنوان کرد: یکی از مهمترین علل بروز مشکلات معیشتی در زندگی مردم و خالی شدن سفره‌های شان این است که دولت قبلی نسبت به معیشت مردم بی‌توجه بود. به همین دلیل در سیاست‌گذاری‌ها آن طور که باید درایت نداشت. در نهایت در کشورمان مشکلات اقتصادی بسیاری را شاهد شدیم و بازتاب سیاست های اقتصادی دولت قبل در زندگی مردم اکنون نیز به خوبی آشکار است. در حال حاضر مردم روزهای سختی را می‌گذرانند و تناسب میان درآمدها و هزینه هایشان وجود ندارد که می‌توان این امر را نتیجه اقدامات و فعالیت‌های دولت قبل دانست. در دولت قبل، دولتمردان نتوانستند اقتصاد کشور را اداره کنند و با بی توجهی نسبت به گرانی‌ها و تورم های فزاینده و رو به رشد شرایط سختی را برای مردم رقم زدند.

تقوی عنوان کرد: دولت قصد دارد ارز ترجیحی را حذف کند تا به این ترتیب دست سوء‌استفاده‌گران و رانتخواران از این نوع ارز کوتاه شود و سیاست‌های ارزی به درستی اجرا شوند و عدالت برقرار شود. در واقع باید گفت که این هدف مطلوب و مناسبی است، اما این‌که تا چه اندازه قابلیت اجرا داشته باشد، بحث بسیار مهمی است. درواقع باید تضمین هایی وجود داشته باشد که بر اساس آن بتوانیم در مسیر حذف ارز ترجیحی قدم بگذاریم. در غیر این صورت اگر تضمینی برای جلوگیری از گرانی وجود نداشته باشد و اگر بعد از اجرای طرح حذف ارز ترجیحی شاهد تورم تحمیل شده بر مردم باشیم، باید اذعان کنیم که فعلاً این طرح نباید اجرا شود، اما اگر هدف اصلی یعنی کوتاه کردن دست دلالان از ارز ترجیحی و کنترل نرخ ارز که در سایه این امر اتفاق می‌افتد صورت گیرد می‌توان به نتایج آن امیدوار بود.

این اقتصاددان تأکید کرد: این که این طرح چگونه اجرا شود و چه جایگزینی برای این نوع ارز در نظر گرفته شود، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که انتظار می‌رود در این زمینه تصمیمات مناسبی اتخاذ شود و در تمامی تصمیم گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها دغدغه‌ها و دلمشغولی های مالی مردم مورد توجه قرار گیرد و اعتماد از دست رفته مردم که در دولت قبل به ویژه از دست رفت و خدشه دار شد، با اجرای سیاست‌های صحیح بازیابی شود.