کد خبر : 462862 تاریخ : ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۰ دي - 18:38
تأمین مسکن؛ مهم‌ترین دغدغه‌ خانوارها فرهاد بیضایی / کارشناس مسکن

نوآوران آنلاین- بدون شک در حال حاضر مسکن به یکی از مهم ترین دغدغه ها و دلمشغولی های زندگی مردم تبدیل شده است که باید رفع شود. البته این مشکل به تازگی رخ نداده و طی سال های مختلف مردم ما با مشکلاتی مواجه شدند که مسیر را برای خانه دار شدن شان سخت کرد. طی سال های اخیر نیز این زمان خانه دار شدن به طور قابل توجهی افزایش یافت که علت اصلی این اتفاق را می توان در عدم کنترل قیمت ها در بازار مسکن دانست.

متأسفانه در چهار سال قبل مسؤولان در زمینه کنترل قیمت ها در بازار موفق نبودند و هر از چندگاهی نیز که قیمت ارز افزایش می یافت و نوساناتی را شاهد بودیم که موجب شد قیمت ها جهش یابند و مردم یک قدم دیگر با خانه دار شدن فاصله بگیرند.

برخی خانوارها نیز که مستأجر بودند تحت تأثیر گرانی ها با بالا رفتن اجاره بها مواجه شدند و آن ها نیز گرفتار قیمت های بالا گشتند.

بازار مسکن معمولاً به گونه ای است که اگر یک سال قیمت ها افزایش یابند سال بعد گرانی اتفاق نمی افتد تا قدرت خرید مردم بازیابی شود و بازار در زمینه معاملات به رکود نرود.

ولی طی سال های اخیر شاهد بودیم که هر سال قیمت ها تغییر یافت و بالا رفت و در نهایت مردم دچار مشکل در زمینه خرید شدند.

از دیگر سو هزینه های زندگی نیز افزایش یافت و شرایط دشوار شد. گرانی ها از یک سو و عدم کفاف درآمدها از دیگر سو موجب شد تا مردم نتوانند خانه دار شوند و مشکل مسکن همچنان نیز در میان برخی افراد هست و به نگرانی آن ها تبدیل شده است.

انتظار می رود سیاستگذاری ها به گونه ای باشد که در زمینه مسکن خانوارها مشکلی برای خرید و یا اجاره نداشته باشند و بتوانند این نیاز مهم و ضروری شان را رفع کنند که در این راستا باید مسؤولان اشتباهات دولت قبل را تکرار نکنند تا شاهد بروز اتفاقات خوب باشیم.