کد خبر : 462863 تاریخ : ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۰ دي - 18:40
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌و‌گو با نوآوران عنوان کرد: خروج از رکود در بازار مسکن با تقویت قدرت خرید مردم آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- قدرت خرید مردم یکی از مهم ترین عواملی است که اگر مورد توجه قرار گیرد بساری از مشکلات رفاهی در جامعه و همچنین رکود اقتصادی در کشور رفع می شود.

متاسفانه اقشار ضعیف در همه دوره ها با مشکلات مالی مواجه بوده اند و قیمت ها سریع تر از بالا رفتن حقوق و دستمزدها افزایش یافته اند و مردم را در فشارهای مالی سختی قرار داده اند.

فاصله میان دستمزدها و هزینه ها اتفاق تلخی است که طی سال های اخیر به ویژه در چهار سال اخیر در نتیجه سیاست های غلط دولت تدبیر و امید شاهدش بوده ایم.

در حال حاضر چشم امید همه به طرح ها و سیاست های دولت سیزدهم است که شرایط را به گونه ای هدایت کنند که مردم از نظر مالی و قدرت خرید در شرایط خوبی قرار بگیرند.

در همین خصوص به گفت و گو با مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک پرداختیم.

قلی خسروی طی گفت‌و‌گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: یکی از مهم ترین مسائلی که طی سال های مختلف از جمله دغدغه های زندگی ایرانیان بوده، تامین مسکن مناسب برای سُکنی‌گزینی است. طی سال های اخیر به دلیل افزایش بی سابقه قیمت ‌ها اتفاقات تلخی در زندگی مردم در رابطه با خرید مسکن صورت گرفت. از آن جمله می‌توان به این اشاره کرد که بسیاری از افرادی که قصد خرید خانه داشتند، بلافاصله بعد از دیدن افزایش قیمت ‌ها قدرت خریدشان کاهش یافت و دیگر نتوانستند خانه‌ دار شوند این روند تداوم یافت و طی سال ‌های اخیر مجدد گرانی ‌های بی سابقه ایجاد شد و بازار در شوک قیمتی فرورفت.

وی ادامه داد: قیمت ها متاسفانه در بازار مسکن طی چهار سال اخیر بالا رفت. گاهاً شاهد بودیم در طول یک سال قیمت ‌ها چندین برابر افزایش یافت و در برخی سال ها چندین بار این اتفاق افتاد. متاسفانه با وجود درآمدهای پایین مردم طی سال ‌های اخیر قادر به خرید خانه نشدند و مشکل مسکن همچنان به مشکل اصلی و مهم و عمده مردم تبدیل شد. باید این مشکل با درایت و تدبیر رفع شود تا مردم دغدغه خرید منزل مناسب نداشته باشند. متاسفانه بسیاری از افرادی که قادر به خرید خانه نبودند مجبور به اجاره شده‌ اند و اجاره بها سال‌های اخیر هزینه‌ های زیادی بر آن ها تحمیل کرده است؛ چرا که در بازار اجاره نیز پا به پای بازار خرید و فروش مسکن شاهد افزایش قیمت ‌ها بودیم.

قلی خسروی عنوان کرد: مشکلات بسیاری را طی چهار سال اخیر مردم در زمینه اجاره منزل مسکونی مناسب تجربه کرده‌اند. مستاجران نیز از گرانی ها در بازار مسکن به دور نیستند و آن ها نیز طعم تلخ گرانی اجاره ها را طی سال‌ های اخیر چشیده اند. متاسفانه طی چهار سال اخیر قیمت‌ ها به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافتند؛ به طوری که پیش از این سابقه نداشته در شرایطی که کشور با رکود در بازار مسکن مواجه بوده این چنین رشد قیمتی را تجربه کند.

وی افزود: عدم قدرت مالی مستأجران برای پرداخت هزینه اجاره ‌بها و یا ودیعه مسکن به سوی اجاره مسکن موجب شد تا آن ها مجبور شوند در مناطقی متفاوت تر از سال قبل از نظر جغرافیایی و قیمتی اقدام به اجاره منزل کند و حتی شاهد بودیم برخی از خانواده‌ ها به ویژه در شهرهای بزرگ به ناچار به حاشیه شهرها پناه بردند که این امر موجب رشد حاشیه نشینی شده است. درواقع باید عنوان کنیم علت اصلی بروز همه مشکلات و دغدغه‌ های مردم در حوزه مسکن، گرانی ها در این بازار و همچنین بازار اجاره بهاست که تحت تأثیر عوامل مختلف طی سال های اخیر افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: قیمت ‌های بالا در حوزه خرید و فروش و معاملات مسکن موجب افزایش یکباره و بی سابقه در حوزه اجاره ‌بها شده است. بسیاری از خانواده ها طی سال‌های اخیر حاشیه نشین شده‌اند و این امر در نهایت به گرانی‌ها در این بازار و نبود قدرت مالی آن ها باز می‌گردد. در حوزه معاملات نیز شاهد کاهش معاملات و رکود سنگین بوده ایم.

قلی خسروی تأکید کرد: باید شرایطی ایجاد شود که مردم برای خرید مسکن مورد حمایت قرار بگیرند تا بتوانند بزرگترین و اصلی ترین نیازشان که مسکن است را ترمیم کنند. از گذشته تاکنون مهم‌ترین نیاز مردم مسکن بوده است چرا که داشتن سرپناه یکی از اصلی ترین نیازهای ضروری هر خانوار است که باید تامین شود، ولی بالا بودن قیمت ها موجب شده تا از این ناحیه مشکلات مردم ما را گرفتار کند امیدواریم این مشکلات هرچه سریع تر رفع شوند و بازار مسکن در یک آرامش نسبی و البته مداوم قرار گیرد و قیمت‌ ها در طولانی مدت ثابت باقی بمانند و بازار از رکود خارج شود.