کد خبر : 462897 تاریخ : ۱۴۰۰ جمعه ۲۴ دي - 18:02
اسپوتنیک گزارش داد: بلینکن: خروج از برجام جزو بدترین تصمیم‌های آمریکا بود منبع: اسپوتنیک

نوآوران آنلاین- وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: تصمیم دولت پیشین آمریکا برای خروج از برجام جزو بدترین تصمیم‌های سیاست خارجی آن کشور بود.

آنتونی بلینکن که با رادیو "ان.پی.آر" گفت‌وگو می‌کرد، گفت: یکی از بدترین اقدامات در سیاست خارجی اخیر آمریکا خروج از آن توافق بود که در نتیجه آن ما الان در موقعیت چالش‌انگیزی قرار داریم.  

بلینکن با اشاره به مذاکرات جاری در وین گفت: ما هنوز باور داریم اگر بتوانیم در هفته‌های آینده به برجام برگردیم، این بهترین اقدام برای امنیت ما و همچنین امنیت شریکان و متحدانمان در منطقه خواهد بود. اما وقت بسیار بسیار کوتاه است.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اضافه کرد: بنابراین، چند هفته باقی مانده تا ببینیم آیا می‌توانیم به برجام برگردیم یا خیر. این بهترین نتیجه برای امنیت آمریکا خواهد بود.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد.

هشتم ماه مه سال 2018 دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. حالا جوزف بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا اعلام می کند قصد دارد به برجام بازگردد.

 

جمعه ۱۴ ژانویه ۲۰۲۲

(برابر با ۲۴ دی‌ ۱۴۰۰)