کد خبر : 462905 تاریخ : ۱۴۰۰ جمعه ۲۴ دي - 18:15
عادی‌انگاری می‌تواند تبعاتی به دنبال داشته باشد مینو محرز / سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن برکت

نوآوران آنلاین- خوشبختانه در کشور ما در شرایط کنونی وضعیت تقریباً باثبات و پایدار شده است و می‌توان با خوشحالی عنوان کرد که میزان کشته‌های ناشی از ابتلا به کرونا کاهش یافته است و عزیزان کمتری را طی ماه های اخیر یعنی پس از تزریق گسترده واکسیناسیون از دست دادیم.

در واقع باید گفت واکسن موجب شد تا شرایط از آن حالت موج سنگین پنجم خارج شود و افراد اگر هم درگیر کرونا شوند اما مرگ را به طور به میزان کمتری تجربه کند و می‌توان گفت ریسک ابتلا به کرونا کاهش یافته است، اما به این معنی نیست که کرونا دیگر خطر ندارد و هیچ مشکلی برای کشور ما و دیگر کشورها و جوامع انسانی ندارد.

کرونا همچنان هست و آمارهایی درخصوص ابتلا و مرگ ویروس در دنیا وجود دارد. 

مشخص نیست اگر پیک ششم فرا برسد، چه میزان کشته و ابتلاء خواهیم داشت و شرایط چگونه خواهد بود. نباید اجازه دهیم وضعیت دوباره به بحران تبدیل شود و تخت‌های بیمارستان ها پر از بیماران شود و آمار بالای مرگ و میر را شاهد باشیم. به همین منظور باید همه کمک کنیم تا پروتکل ها را رعایت کنیم. در حال حاضر تا حد زیادی رعایت پروتکل ها کاهش یافته و اُفت کرده است. در شهرهای مختلف در بخش های بسیاری ما شاهد هستیم که اعلام می‌شود پروتکل ها رعایت نمی شود. 

برخی از مردم نسبت به قبل به میزان کمتری از ماسک استفاده می‌کنند و به گونه‌ای می‌توان گفت یک نوع عادی انگاری در سطح کشور رواج یافته که خطرناک است و این می‌تواند تبعاتی به دنبال داشته باشد؛ چرا که اومیکرون نیز سویه ای از ویروس کروناست. هرچند به گونه ای رفتار کرده که مرگ بالایی در پی نداشته، اما این گونه نیست که همین شکل باقی بماند. شاید بعدها قوی‌تر شود و کاهش یابد و به دنبال آن ما پیک جدیدی از کرونا را با میزان کشته‌های بالا تجربه کنیم که امیدوارم این اتفاق نیفتد. به همین منظور باید همه با هم کمک کنیم تا پروتکل ها را رعایت کنیم و به شرایطی برسیم که میزان آمارها بسیار کمتر از این شود.