کد خبر : 462906 تاریخ : ۱۴۰۰ جمعه ۲۴ دي - 18:17
پیام طبرسی در گفت و گو با نوآوران: سویه اومیکرون بدون خطر نیست آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- سویه اومیکرون در حال حاضر در کشور ما مبتلایانی داشته است. به همین جهت باید همه مراقب باشیم تا غافلگیر نشویم و موجی جدید از کرونا را شاهد نباشیم.   

در کشور ما متاسفانه در پیک پنجم افراد بسیاری عزیزان شان را از دست دادند که از این جهت باید گفت مایه تأسف است و همچنین باید از این تجربه درس بگیریم و اجازه ندهیم این تجربه تلخ بار دیگر تکرار شود.

برای جلوگیری از تکرار این تجربه تلخ باید همه دست به دست هم دهیم و کمک کنیم از یک سو مسؤولان باید شرایط را کنترل کنند و از طرف دیگر مردم باید همکاری و همیاری کند و با تزریق به موقع واکسن از جمله دوز اول دوم و به ویژه روز سوم که بسیاری از افراد در حال حاضر زمان دوز سوم‌شان فرارسیده است، تلاش کنند تا مانع از بروز پیک ششم کرونا باشیم.

در همین خصوص به گفت و گو با پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری پرداختیم.

طبرسی طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که طی ماه ‌های اخیر شاهد بودیم افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور بود که به خوبی توانسته ایم از این طریق میزان آمار فوتی های کرونا را کنترل کنیم. در واقع باید واکسیناسیون را یکی از دلایل اصلی کاهش مرگ و میرها و کاهش ابتلای مردم به کرونا و ایجاد یک ثبات نسبی در آمارها این را بدانیم که موفق شدیم واکسن را در سطح وسیع به مردم تزریق کنیم. در نهایت بسیاری از افرادی هم که به ویروس کرونا مبتلا شدند از مرگ نجات یافتند و پس از مدتی بهبودی برای‌شان حاصل شد، نباید چنین تصور کنیم که سویه جدید اومیکرون اکنون در کشور شایع شده است و خطری ندارد؛ خیر چنین نیست و اومیکرون هم خطر دارد و می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند و موج جدیدی از پیک جدید از کرونا را رقم بزند. کشور ما پیک پنجم را در شرایط بسیار سختی پشت سر گذاشت که حتی بسیاری از بیماران تخت های خالی در بیمارستان‌ها برای بستری شدن نداشتند و بسیار مشکلات عجیبی ایجاد شد. بنابراین با توجه به این که قدرت سرایت پذیری ویروس اومیکرون بالاتر از سایر گونه‌های کروناست و این سویه به تازگی در کشور ما شیوع یافته و در شهرهای مختلف بیمارانی را مبتلا کرده است، تاکید می‌شود همچنان پروتکل‌ها رعایت شود و همچنان افراد نسبت به کرونا هوشیار باشند و شرایط را ساده و طبیعی و غیرکرونایی تلقی نکنند.

وی ادامه داد: این ویروس می تواند به ویروس قالب در  جهان و کشور و می‌تواند تلفاتی را به دنبال داشته باشد نباید اجازه دهیم کار به آنجا برسد که پیک ششم را شاهد باشیم. باید کرونا را کنترل کنیم در حال حاضر هم سویه دلتا و هم سویه جهش یافته اومیکرون در کشور ما هست و مبتلایانی را شاهد هستیم. گر چه به واسطه گسترش واکسیناسیون میزان ابتلا و مرگ کاهش یافته اما به این معنی نیست که دیگر کرونا خطری ندارد و شرایط به شرایط عادی تبدیل شده است.

طبرسی عنوان کرد: در حال حاضر میزان بستری های بالایی خوشبختانه در بیمارستان‌ها نداریم و شرایط تقریباً ثابت است، اما می‌تواند این شرایطی هفته‌های آینده شکننده باشد. به این معنا که اگر افراد اقدام به رعایت پروتکل‌ها نکنند همانطور که اکنون شاهدش هستیم و بسیاری از پروتکل ها توسط مردم از جمله زدن ماسک و فاصله فیزیکی رعایت نمی شود امکان این وجود دارد که شرایط شکننده شود و روزهای سختی را به دنبال گسترش شروع میکرون در کشور شاهد باشیم. همچنین در کشور ما افرادی هستند که هنوز اقدامی برای تزریق واکسن کردند که باید این موضوع به گونه‌ای رفع شود و همه افراد واکسینه شوند.   

وی تأکید کرد: افرادی که دوز سوم واکسن را تزریق نکرده اند باید هر چه سریع تر اقدام کنند و حتماً در اسرع وقت دوز سوم را تزریق کنند که شرایط خطرناک نشود. هفته‌های آینده اگر افراد پروتکل‌ها را رعایت نکنند و واکسینه نشوند احتمال این وجود دارد که شرایط سخت تری را تجربه کنیم. نباید اجازه دهیم به اینجا برسیم. مجدد تاکید می کنم اومیکرون خفیف نیست. گرچه مرگ آن در برخی کشورها نسبت به دلتا کمتر است، اما اگر این سویه نیز قوی‌تر شود و افراد را دچار مشکل کند می‌تواند مرگ آور بشود. در حال حاضر امیکرون در شهرهای مختلف چرخیده است و نمی‌توانیم بگوییم که در کشور ما نیست و یا خفیف است.