کد خبر : 462931 تاریخ : ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۶ دي - 21:04
حمایت از سفره‌های مردم با اتخاذ تصمیمات سنجیده آلبرت بغزیان / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور ما به گونه ای است که هر تغییری در سیاست‌های اقتصادی می‌تواند تبعات خاص خود را به دنبال داشته باشد. طی سال‌های اخیر شاهد بودیم که کوچک‌ترین تغییرات در زمینه اجرای سیاست‌های اقتصادی، تورم را به دنبال داشته است.   

طبیعتاً اولین آسیبی که تورم به معیشت مردم و سفره‌های مردم وارد می‌کند این است که جیب مردم خالی تر از قبل می شود و مشکلات اقتصادی افزایش می یابند؛ چراکه هزینه‌های‌شان افزایش می یابد اما درآمدهای‌شان ثابت باقی می ماند و زندگی اقتصادی شان بیش از قبل آسیب می‌بیند.

در واقع می‌توان گفت مردم متضرران اصلی سیاست‌های اشتباه اقتصادی هستند. به همین جهت تاکید می‌شود دولت‌ها باید همواره سیاست‌های اقتصادی مناسبی را دنبال کنند و از بروز شرایط سخت و وضعیت بحرانی در اقتصاد داخلی کشور جلوگیری کنند. هر از چند گاهی در کشور ما گرانی‌هایی رقم می‌خورد که به بهانه های مختلف و با دلایل متفاوت صورت می‌گیرد. گاهی اوقات تغییرات نرخ ارز بهانه‌ای برای افزایش قیمت همه کالاها می‌شود و گاهی اوقات نیز تحریم‌ها.

به اعتقاد من باید نقش عوامل ثانویه در بروز مشکلات اقتصادی در کشور را به حداقل برسانیم و تلاش کنیم تا با ایجاد سیاست‌گذاری‌های مناسب و اتخاذ تصمیمات صحیح به شکل مناسب از سفره‌های مردم حمایت کنیم و قدرت خرید مردم را بالا ببریم.

یکی از مسائلی که طی روزهای اخیر مطرح شده و نگرانی‌هایی را از بابت معیشت مردم و وضعیت اقتصادی آن ها ایجاد کرده بحث ارز ۴۲۰۰ تومان است که باید دولت پیش از اجرا تبعات این طرح را بسنجد و ببیند آیا شرایط فعلی کشور به گونه‌ای است که بتواند حذف ارز ترجیحی را تاب بیاورد و مشکلات مالی و اقتصادی مردم و افزایش نیابد.  

اگر ارز ترجیحی حذف شود و از سوی دیگر هیچ حمایت مالی از مردم صورت نگیرد و حتی شاهد گرانی های گسترده تر نیز به دنبال حذف این ارز باشیم، رفاه مردم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

بر همین اساس تاکید می‌شود دولت جدید باید پیش از اجرای هر سیاستی ابتدا عواقب آن را بسنجد و سپس اقدام به اجرای آن کند.