کد خبر : 463040 تاریخ : ۱۴۰۰ سه شنبه ۵ بهمن - 19:17
مشاور عالی رئیس اتاق ایران در گفت‌وگو با نوآوران تأکید کرد: کنترل قیمت‌ها با نظارت بر بازار و کوتاه کردن دست دلالان آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- طی سال‌های گذشته یکی از مسائل بسیار تلخی که با آن مواجه بودیم گرانی هایی بوده که دلالان رقم زده اند.

در برخی مواقع قیمت‌ها از کارخانه گران شد که در این خصوص باید گفت هر زمان که قیمت ارز تغییراتی را به خود دید و شاهد نوسانات ارزی بودیم قیمت‌ها از طریق کارخانه و در مرحله تولید افزایش یافت، اما در برخی مواقع نیز شاهد سوء استفاده برخی افراد از شرایط موجود بودیم که در واقع باید اذعان کنیم یکی از مهمترین مشکلاتی که در کشور ما همواره وجود داشته دلالان و سوء‌استفاده‌گرانی بودند که از شرایط به نفع خود اقدام به افزایش قیمت کالاها کردند. یکی از پیامدهایی که اقدامات دلالان به دنبال دارد کاهش قدرت خرید مردم و بروز مشکلات مالی و معیشتی برای آن‌هاست؛ چرا که دلالان قیمت‌ها را مطابق منافع خود افزایش می‌دهند ولی مردم توان مالی شان افزایش نمی‌یابد.

در نهایت در سطح کشور شاهد گرانی‌های خواهیم بود که در مرحله تولید اتفاق نیفتاده بلکه در مرحله توزیع توسط واسطه‌گران و سودجویان اتفاق افتاده است. در چنین شرایطی باید مسؤولان وارد عمل شوند و اجازه ندهند این رویه تداوم می‌یابد.

در همین خصوص به گفت‌و‌گو با احمد پورفلاح، مشاور عالی رئیس اتاق ایران و همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا پرداختیم.

پورفلاح طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: متاسفانه طی ۸ سال گذشته یکی از اتفاقاتی که شاهدش بودیم عدم نظارت مسؤولان و عدم ورودشان به بحث تنظیم بازار بود. قاعدتاً در وضعیتی که تنظیم بازار رنگ باخته باشد و به معنای واقعی کلمه شاهد تنظیم بازار نباشیم فنر قیمت‌ها رها می شود و شاهد گرانی خواهیم بود. به همین دلیل مردم ما طی سال‌های اخیر به ویژه طی ۸ سال اخیر شرایط سختی را سپری کردند؛ چرا که قیمتگذاری کالاها توسط مراجع قانونی صورت نگرفت و دلالان قیمت ها را تعیین می‌کردند. در واقع باید بگوییم تورم بسیار بالا که شاهدش هستیم در مرحله توزیع اتفاق افتاده و توسط دلالان این اتفاق افتاده که فضا را به نفع خود تغییر دادند.

وی ادامه داد: مسؤولان دولت قبل باید مانع از این اقدام می شدند و اجازه نمی‌دادند شرایط به گونه ای شود که دلالان بازار را به دست بگیرند، اما متاسفانه به دلیل عدم قدرت کنترل دولت در زمینه قیمت‌گذاری در زمینه اقتصادی و عدم اداره صحیح کشور در نهایت شرایط به گونه‌ای شد که دلالان بازار را به دست گرفتند و به همین دلیل شاهد قیمت‌های روزانه کالاها بودیم و در هر روز که به بازار مراجعه می‌کردیم با قیمت‌های متفاوتی مواجه می شدیم و شاهد بروز مشکلاتی در زمینه معیشتی برای مردم بودیم و تورم بالایی را ما طی ۸ سال گذشته تجربه کردیم که می‌توان گفت ناشی از سوء تدبیر مدیران در تنظیم بازار و عدم قدرت آن‌ها در کوتاه کردن دست دلالان از قیمتگذاری ها در بازار بود.

مشاور عالی رئیس اتاق ایران تأکید کرد: باید این شرایط اصلاح شود. در دولت فعلی باید مسؤولان توجه به این نکته داشته باشند که تنظیم بازار به عنوان یک اولویت و یک اصل اساسی و مهم مورد توجه قرار گیرد و نظارت کافی بر قیمت‌ها از مرحله تولید تا زمانی که توزیع می‌شود و به دست مصرف‌کننده می‌رسد باید صورت گیرد و نظارت‌ها باید به گونه ای دقیق باشند که امکان تخطی از قانون برای هیچ فرد سوءاستفاده‌گر و واسطه‌گری وجود نداشته باشد و دست دلالان از اقتصاد کشور کوتاه شود تا مردم بتوانند شرایط مناسبی را تجربه کنند. اگر قرار بر این باشد که دلالان همچنان فعالیت شان را گسترش دهند در شرایط کنونی با وجود قدرت خرید بسیار پایین مردم و با وجود مشکلات بسیار زیادی که در زمینه معیشتی و رفاهی طی سال‌های اخیر برای مردم ایجاد شده است باید منتظر بروز شرایط اقتصادی سخت تر برای خانوارها باشیم که در چنین شرایطی مردم ناامید تر از گذشته و بی‌اعتمادتر از قبل خواهند شد.

پورفلاح گفت: به همین جهت تاکید می‌شود حتماً نسبت به این موضوع توجه شود و دولت اقدامات اساسی در زمینه کوتاه کردن دست دلالان از قیمت‌گذاری کالاها به ویژه کالاهای اساسی مردم داشته باشد و اجازه ندهد اقتصاد مردم و معیشت شان بازیچه دست دلالان شود. در واقع باید گفت مردم ما دیگر کشش افزایش قیمت بیش از این را ندارند و باید جلوی افزایش قیمت‌ها و گرانی‌ها گرفته شود که این امر از طریق نظارت صحیح بر بازار توسط مسؤولان صورت می‌گیرد.