کد خبر : 463785 تاریخ : ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۸ فروردين - 20:51
دکتر مینو محرز در گفت و گو با نوآوران عنوان کرد: بی‌توجهی به پروتکل‌ها زنگ خطری برای کرونا یکی از مسائلی که در شرایط کنونی می تواند خطرآفرین باشد بی توجهی به پروتکل هاست؛ چرا که سویه اومیکرون قدرت انتقال و سرعت انتشار بالایی دارد و همین امر بر شدت نگرانی های ما می افزاید.

نوآوران آنلاین- گرچه مرگ و میر کمتری به دنبال داشته است، ولی این طور نیست که بی‌خطر باشد و نسبت به آن بی اعتنا باشیم؛ چرا که این امکان وجود دارد که وضعیت بدتر شود.

البته اگر رعایت کنیم این اتفاق با خطرات کمتری ممکن است همراه باشد، اما اگر رعایت نکنیم و مثل شرایط کنونی که بسیاری از افراد ماسک‌های‌شان را کنار گذاشته‌اند، رفتار کنیم خطر کرونا وجود دارد.

در همین خصوص به گفت و گو با دکتر مینو محرز، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن "کوو ایران برکت" پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود. 

محرز طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: شرایط کشور از نظر کرونا شکننده است. در حال حاضر کشور ما سویه جدید تحت عنوان اومیکرون را پشت سر گذاشته است. متاسفانه برخی چنین تصور کردند که به دلیل پایین بودن آمار مرگ و میرها، این سویه جدید امکان مرگ و میر کمتری داشت؛ درحالی‌که به دنبال شیوع این سویه شاهد سه رقمی شدن مرگ و میرها بودیم؛ در شرایط کنونی نیز نمی توان نسبت به خطرات این ویروس بی توجه بود. همچنان باید ماسک بزنیم و موارد بهداشتی را رعایت کنیم و از تجمع در محیط های بسته جلوگیری کنیم. نمی توانیم کرونا را نادیده بگیریم؛ چرا که این اقدام خود عامل بروز بحرانی جدید در کشور خواهد بود.

وی افزود: در شرایط کنونی دیگر مرگ و میرهای بالا همچون پیک پنجم کرونا را در کشور شاهد نیستیم و علت اصلی این امر کاهش خطر ویروس کرونا نیست، بلکه تقویت سیستم ایمنی بدن و بالا رفتن مقاومت بدن در برابر ویروس کروناست که در نتیجه تزریق واکسن به جمعیت زیادی از افراد حاصل شده است. به همین دلیل است که مکرر برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا تاکید و همچنین توصیه می‌کنیم افرادی که اول و دوم را تزریق نکرده اند سریع‌تر نسبت به این امر اقدام کنند. در حال حاضر کشور ما وضعیت تقریباً مطلوبی را از نظر کرونا سپری می‌کند و میزان مرگ و میرها آن‌چنان بالا نیست، اما باید توجه داشته باشیم که همین میزان مرگ و میر کم هم به گونه‌ای است که اگر افراد پروتکل ها را رعایت نکنند و عادی انگاری کنند و زمینه شیوع گسترده تر کرونا را در کشور فراهم کنند ممکن است شاهد مرگ و میرهای بیشتری باشیم. باید همچنان هشیارانه عمل کنیم و نسبت به خطرات این ویروس که همچنان شایع است، بی توجه نباشیم.

 سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن "کوو ایران برکت" گفت: در حال حاضر شرایط بیمارستان‌های کشور از نظر بستری بیماران کرونایی تا حدی نسبت به قبل بهتر شده و با کمبود تخت مواجه نیستیم و مرگ و میرها هم نسبت به قبل کاهش یافته اما همین میزان دو رقمی هم باید به گونه‌ای عمل کنیم که کاهش یابد و شاهد هیچ‌گونه مرگ و میر در نتیجه کرونا در کشور نباشیم. در حال حاضر باید از یک سو مراقبت‌های بهداشتی را افزایش دهیم و همچون روزهای نخست ورود کرونا به کشورمان حساسیت داشته باشیم و موارد بهداشتی را رعایت کنیم. از سوی دیگر باید تاکید زیادی بر واکسیناسیون داشته باشیم؛ به گونه‌ای که ۱۰۰ درصد جامعه ما واکسینه شوند و افرادی که زمان نوبت دوز سوم‌شان فرارسیده است، اقدام به تزریق آن کنند.

محرز مطرح کرد: در واقع باید گفت دوزسوم تکمیل کننده دوز اول و دوم است و ایمنی بدن را بالا می‌برد و نقش بسیار مهمی در جلوگیری از مرگ و میر بیماران کرونایی دارد و افراد در صورت ابتلا به کرونا خطر کمتری آن ها را از نظر مرگ و میر تهدید می کند؛ چرا که این دوز سوم بدن شان را در برابر ویروس قوی‌تر می‌کند، البته به این معنا نیست که همه افرادی که واکسن زده اند دیگر نیاز نیست پروتکل‌ها را رعایت کنند و بدن‌شان مقاوم است. بلکه باید گفت کرونا همچنان هست خطر آن همچنان بر سر ما سنگینی می‌کند و اگر در حال حاضر فروکش کرده است، نتیجه اقداماتی است که در زمینه واکسیناسیون گسترده در بین اقشار مختلف صورت گرفته و به همین جهت است که تاکید می‌شود باید از هرگونه عادی نگاری جلوگیری شود؛ چرا که شرایط کشور از نظر کرونایی همچنان شکننده است و اگر پروتکل ها رعایت نشوند امکان بروز پیک هفتم وجود دارد؛ به ویژه در شرایط کنونی که زیرسویه جهش یافته این ویروس در کشورهایی همچون چین در حال شیوع است و این کشور اقدام به اتخاذ سیاست هایی در راستای کنترل ویروس کرده است.