کد خبر : 463885 تاریخ : ۱۴۰۱ جمعه ۹ ارديبهشت - 18:49
نوآوران در گفت و گو با جامعه شناس بررسی کرد رشد آسیب‌های اجتماعی به موازات تعمیق مشکلات اقتصادی اقتصاد به عنوان یکی از مهم ترین ابعاد زندگی انسان ها همواره از اهمیت بالا و قابل توجهی برخوردار بوده است. به گونه ای که می توان اذعان داشت ریشه بسیاری از مشکلات و اتفاقات در مسائل اقتصادی نهفته است. با وجود اهمیت بسیار بالایی که این حوزه دارد، اما همواره مغفول واقع شده و در همه دوره ها شاهد گسترش خط فقر و شکل گیری موج جدیدی از مشکلات اقتصادی هستیم.

نوآوران آنلاین- به بیان دیگر باید اذعان داشت که فقری که اکنون مردم ما با آن دست و پنجه نرم می کنند می تواند ناهنجاری های اجتماعی غیرقابل جبرانی را به دنبال داشته باشد. این دقیقا همان اتفاقی است که اکنون در حال رخ دادن است و به طور محسوس آن را شاهد هستیم.

پرواضح است در شرایط کنونی دولت سیزدهم نقش قابل توجهی در رفع مشکلات اقتصادی و به تبع آن کاهش آسیب های اجتماعی دارد.

در همین خصوص به گفت و گو با دکتر امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه پرداختیم.

قرایی مقدم طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران گفت: در شرایط کنونی آسیب های اجتماعی بسیاری را در جامعه مان شاهد هستیم که طی سال های اخیر ظهور و بروز یافته اند. با نگاهی به نوع آسیب های اجتماعی ایجاد شده در کشور می توان به این نتیجه رسید که بسیاری از آن ها ریشه در فقر دارند و مشکلات اقتصادی منجر به بروز آن ها شده اند.

وی با بیان این که طی ماه های اخیر با اتفاقات تلخ بیشتری همچون سرقت و خفت گیری مواجه شدیم، گفت: اگر بخواهیم به آسیب شناسی بروز چنین مشکلاتی بپردازیم به موضوع مهم اقتصاد برمی‌خوریم که به واقع باید اذعان داشت مسائل اقتصادی نیز عامل مهمی در شکل گیری آسیب های اجتماعی هستند. نمی توان بدون توجه به مشکلات اقتصادی چنین تصور کرد که می توان ناهنجاری های اجتماعی را رفع کرد. بسیاری از افرادی که دچار ناهنجاری های اجتماعی می شوند چنین عنوان می کنند که از ناچاری و به دلیل مشکلات مالی و تامین هزینه های بالای زندگی اقدام به سرقت کرده اند. در چنین شرایطی باید مسؤولان توجه ویژه ای به اقتصاد کشور داشته باشند.

این جامعه شناس افزود: موضوع اقتصاد نقش بسیار پررنگی در زندگی همه مردم دارد و اگر نتوانیم در این راستا به خوبی اقداماتی داشته باشیم نمی توانیم امیدی به بهود وضعیت داشته باشیم. مهم ترین مسأله ای که این روزها مسؤولان باید در نظر داشته باشند بحث معیشت مردم است. رفاه و معیشت مردم طی سال های اخیر تا حد زیادی تحت تاثیر سیاست های نامناسب دولت ها قرار گرفت و نتیجه این شد که ناهنجاری ها گسترش یافت و مشکلات بیشتر شد. به موازات تعمیق مشکلات اقتصادی در کشورمان شاهد رشد آسیب های اجتماعی هستیم. باید مسؤولان به این نکته مهم توجه داشته باشند.

قرایی مقدم راهکار مهم برای خروج از وضعیت فعلی را اتخاذ تدابیر مناسب جهت ایجاد شرایط رفاهی مناسب برای مردم دانست و گفت: نباید به سادگی از کنار آسیب های اجتماعی عبور کنیم و تلاشی برای رفع مشکلات اجتماعی نکنیم. اگر نسبت به ناهنجاری های اجتماعی بی تفاوت باشیم قطعاً در آینده ای نه چندان دور با انبوهی از مشکلات مواجه خواهیم بود که دیگر گره گشایی از آن ها به سادگی ممکن نخواهد بود. در رفع مشکلات اجتماعی، مسؤولان نقش بسیار مهمی دارند و می توانند با کفایت و کاردانی شان مشکلات را به حداقل برسانند. فقری که اکنون جامعه را فراگرفته است زمینه ساز بروز ناهنجاری ها و آسیب های بسیاری در حوزه اجتماعی است که به نظر من اگر دولت در این زمینه بتواند اقتصاد را تقویت کند، می توانیم از شدت رشد آسیب های اجتماعی بکاهیم.

وی با اشاره به گسترش خط فقر در جامعه عنوان کرد: باید جلوی سرعت افزایش خط فقر گرفته شود. در شرایط کنونی کالاهای اساسی مردم به شدت افزایش یافته و حتی در حال رشد هستند. این در حالی است که قدرت خرید مردم بیشتر نشده و مشکلات مالی آن ها را روز به روز گرفتارتر می کند. فشارهای اقتصادی زیادی بر مردم تحمیل شده و این امر زمینه ساز بروز ناهنجاری و اتفاقات تلخ است و باید در چنین شرایطی مسؤولان اقداماتی جهت کنترل اوضاع و کاهش فشار بر مردم انجام دهند. بی توجهی به معیشت مردم عاملی است که می تواند شرایط را وخیم تر و اوضاع را سخت تر کند. به همین جهت باید تلاش هایی در زمینه ساماندهی وضعیت اقتصادی صورت گیرد تا بتوانیم آسیب های اجتماعی را کاهش دهیم.