کد خبر : 463947 تاریخ : ۱۴۰۱ جمعه ۱۶ ارديبهشت - 18:28
گرفتاری در باتلاق مشکلات؛ پیامد تکرار اشتباهات دولت‌های قبل هادی حق شناس / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- طی روزهای اخیر برخی تصمیمات مبنی ‌بر حذف ارز ترجیحی از برخی کالاهای مورد نیاز مردم اتخاذ شد و به‌ همین ‌جهت و در همین راستا برخی کالاها گران‌تر شدند و در برخی محصولات همچون ماکارونی و روغن شاهد جهش یکباره قیمت‌ها بودیم. به‌گونه‌ای که نه ‌تنها قیمت‌ها افزایش یافت، بلکه در بسیاری از مراکز فروش نیز شاهد کمبود کالاهایی همچون روغن و ماکارونی بودیم.

با توجه به این‌که روغن یکی از نیازهای اساسی و ضروری موردنیاز همه خانوارهاست، انتظار می‌رفت این مشکل رفع شود اما متأسفانه همچنان شاهد کمبود این کالا هستیم.

در زمینه ماکارونی نیز به‌ جهت این‌که آرد صنعتی دیگر از ارز ترجیحی که دولت به آن تخصیص می‌داد، برخوردار نیست قیمت این محصول نیز افزایش یافت و به‌طور غیرمنتظره‌ای شاهد جهش قیمت ماکارونی در بازار بودیم.

سیر صعودی قیمت‌ها در اقتصاد ما همواره وجود داشته، اما طی روزهای اخیر به‌طور غیرمنتظره‌ای شاهد بالا رفتن قیمت‌ها بودیم؛ درحالی‌که باید همه سیاست‌ها مبتنی بر این باشند که رفاه و معیشت مردم وضعیت بهتری را تجربه کند، اما در اقدامی غیرمنتظره قیمت‌ها یکباره جهش یافت و به‌دنبال آن شاهد بروز مشکلاتی در وضعیت زندگی مردم هستیم.

نباید این مشکلات تداوم یابد باید بازار به‌گونه‌ای تنظیم شود که مردم هیچ‌گونه خلأ و کمبودی را در زمینه به‌ویژه کالاهای اساسی احساس نکنند.

همچنین قیمت‌ها بایستی متناسب با قدرت خرید خانوار باشند و نباید هزینه‌های یک زندگی بالاتر از درآمدهای سرپرستان خانوار و دستمزدهای آن‌ها باشد؛ چراکه این رویه منطقی نیست و درواقع تداوم چنین شرایطی به‌منزله دامن زدن به فقر محسوب می‌شود و در مدت‌زمان بسیار کوتاهی شاهد گسترش فقر در سطحی وسیع خواهیم بود.

عدم تخصیص ارز ترجیحی نباید موجب گرانی کالاها و تورم و جهش قیمت‌ها باشد. تدابیر و تمهیداتی باید اندیشیده شود تا اگر قرار است ارز ترجیحی به برخی کالاها تخصیص نیابد جایگزینی برای آن ایجاد شود و با سیاست‌های جایگزین مناسب اقتصاد اداره شود.

پرداخت یارانه به مردم آن‌هم به‌صورت نقدی براساس تجربه‌ای که حاصل شده، مشخص است که چندان سودمند نخواهد بود و پس‌از مدتی گرانی‌ها چنان سبقت می‌گیرند که این یارانه دیگر رقم قابل‌توجهی نخواهد بود و فقط گرانی‌ها بر سفره‌های مردم تحمیل می‌شوند و سفره‌های مردم را کوچک‌تر از قبل می‌کنند؛ یارانه های نقدی بعد از گذشت زمانی کوتاه، دیگر قدرت سال‌های قبل را ندارد و موجب کاهش شدید ارزش پول ملی می شود. به همین جهت باید تاکید کنیم که دولت نباید اشتباه های قبل را مجدد تکرار کند؛ چراکه کشور در باتلاقی از مشکلات فرومی‌رود.