کد خبر : 463959 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۱۷ ارديبهشت - 17:52
یارانه نقدی، راهکار مناسبی برای جبران مشکلات نیست جمشید عدالتیان / عضو سابق اتاق بازرگانی

نوآوران آنلاین- طرح حذف ارز ترجیحی از برخی جهات قابل دفاع است و از برخی لحاظ غیرقابل دفاع.

از این جهت که راه رانت و سوءاستفاده دلالان را مسدود می کند قابل دفاع است، اما اگر به بروز گرانی ها و تورم منجر شود نه تنها غیرقابل دفاع است بلکه مورد انتقاد نیز قرار می گیرد.

باید مسؤولان سیاست هایی جهت کنترل قیمت ها داشته باشند. اگر ارز ترجیحی حذف شود قطعاً بی تاثیر نیست و شاهد این خواهیم بود که قیمت ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد. به همین دلیل باید مسؤولان پیش از این که مشکلاتی ایجاد شود اقداماتی جهت کنترل و مهار قیمت ها داشته باشند.

البته باید تاکید کرد که قیمت ها قطعاً با تغییر سیاست ارزی دچار دگرگونی می شوند و مشکلاتی ایجاد می شود.

به همین جهت باید دولتمردان، تمهیداتی بیاندیشند تا واردات ارزان تر تمام شود و درنهایت مصرف کننده هزینه کمتری برای تهیه مایحتاجش بپردازد. باید هزینه های تمام شده کاهش یابند تا مردم آسیب مالی کمتری را متحمل شوند و کمتر تحت فشارهای مالی قرار گیرند.

به اعتقاد من باید دولت برخی کالاها که بیش از سایر کالاها موردنیاز مردم هستند را به نوعی تامین و در بازار عرضه کند تا تاثیر منفی کمتری ایجاد شود.

همچنین اخیراً بحث هایی مطرح شده در خصوص این که قرار است یارانه های نقدی افزایش یابند و افراد، رقم بیشتری را در قالب یارانه های نقدی دریافت کنند.

در نگاه نخست شاید بالا بردن قدرت خرید مردم اقدامی مثبت و خوب ارزیابی شود، ولی با نگاهی عمیق تر و تجربه ای که در زمینه افزایش نقدینگی در جامعه حاصل شده است درمی‌یابیم که چندان قابل دفاع نیست و به تورم شدیدتر دامن می زند.

از این رو باید دولت بپذیرد که یارانه نقدی، راهکار مناسبی برای جبران مشکلات مالی مردم نیست.