کد خبر : 463960 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۱۷ ارديبهشت - 17:55
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌و‌گو با نوآوران تأکید کرد: ضرورت اتخاذ سیاست‌های جایگزین حذف ارز ترجیحی در شرایط کنونی اتخاذ تصمیمات جدید در حوزه ارزی باید متناسب با وضعیت اقتصادی کشور باشد. به ویژه این که ارز همواره تاثیرات بسیاری بر بازارهای اقتصادی داشته است، انتظار می رود اتخاذ تدابیر با در نظر داشتن شرایط موجود باشد. به این معنا که باید ابتدا دولت اقدامی در زمینه تقویت قدرت خرید مردم انجام دهد و جایگزین مطمئنی برای ارز ترجیحی یابد، سپس اقدام به حذف این ارز کند و تغییراتی را در زمینه سیاست‌های ارزی در کشور ایجاد نماید. در این زمینه باید دولت‌ها اقدامات مناسبی صورت دهند و در شرایط کنونی از دولت فعلی انتظار می‌رود تصمیمات اقتصادی مناسبی اتخاذ کند و بر اجرای آن‌ها به خوبی نظارت داشته باشد تا مشکل‌آفرین نباشند.

نوآوران آنلاین- در همین خصوص به گفت و گو با مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین پرداختیم.

حریری طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: در شرایط کنونی تصمیم بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جدی است که در این خصوص باید بگوییم جوانب این طرح سنجیده شود؛ چراکه اقتصاد ایران در شرایط نامناسبی به سر می برد و وضعیت اقتصادی چندان مناسب نیست. در واقع در زمینه کالاهای اساسی اگر جایگزینی برای ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته نشود، گرانی موجب بروز مشکلاتی برای مردم خواهد شد که در این زمینه باید تاکید کنیم دولت استراتژی و برنامه مناسبی در زمینه کالاهای اساسی داشته باشد. شاید بهتر باشد که در حال حاضر کالاهای اساسی با همان ارز ترجیحی وارد شوند تا فشار به معیشت مردم وارد نشود.

وی ادامه داد: باید تاکید کنیم ارز ۴۲۰۰ تومانی اگرچه تاثیر چندانی در جلوگیری از گرانی ها نداشت، اما اگر هم حذف شود می تواند اتفاقاتی را به دنبال داشته باشد که از جمله آن‌ها گرانی است. اگر مسئولان شرایط را کنترل نکنند و قیمت‌ها رها شوند قطعاً مشکلاتی همچون گرانی مردم را دچار مشکل می‌کنند. توجه به این نکته ضروری است که حذف ارز ترجیحی آن هم در شرایط کنونی که کشور ما در وضعیت اقتصادی نامناسبی قرار دارد و پول ملی ما طی سال‌های اخیر در نتیجه افزایش تورم و کاهش قدرت خریدها بی ارزش شده است، باید تلاش ها به این سمت هدایت شود که روند بی ارزش شدن پول ملی ادامه نیابد و شاهد افزایش قدرت خرید مردم باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: متاسفانه در شرایط کنونی و به ویژه هشت سال اخیر قیمت‌ها تحت تاثیر قیمت ارز قرار گرفتند و هر زمان که نوسانات ارزی را شاهد بودیم بلافاصله پس از آن التهاب قیمت‌ها در بازار اتفاق افتاد و تاثیر منفی روی زندگی مردم ایجاد شده و سفره‌های آن‌ها کوچک‌تر از قبل شد. به همین جهت باید تاکید کنیم که عدم تخصیص ارز ترجیحی مشکلی در زمینه معیشت مردم ایجاد نکند و به گرانی‌ها دامن نزند. قطعاً اگر این سیاست اقتصادی بدون برنامه ریزی اتفاق بیفتد و جوانب آن در نظر گرفته نشود ممکن است مشکلاتی به دنبال داشته باشد و به اقتصاد کشور آسیب هایی وارد شود. از این رو باید حتماً تمام شرایط مهیا شود تا اقتصاد ایران در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد.

حریری تأکید کرد: تغییر سیاست ها می تواند شرایط اقتصادی را دگرگون کند و ما باید از هر گونه شوک جدید به اقتصاد جلوگیری کنیم تا مردم وضعیت مناسب تری را در زمینه اقتصادی تجربه کنند. به همین جهت باید همواره تاکید بر آن داشته باشیم که اقتصاد کشور در مسیر با ثبات و آرامی حرکت کند و شاهد شوک و بروز مشکلات در نتیجه تغییر سیاست‌های ارزی نباشیم. تمام سیاست‌گذاری‌ها در زمینه ارز باید با این پیش‌فرض و با این اولویت باشد که معیشت مردم در مخاطره قرار نگیرد و شرایط به گونه‌ای باشد که اقتصاد خانواده ها تقویت شود نه این که به دنبال بروز مشکلات شاهد وضعیت وخیم در شرایط معیشتی خانوارها باشیم و گرانی های بی سابقه را مجدد شاهد باشیم.

وی مطرح کرد: در سال‌های اخیر گرانی‌ها افزایش داشته و با قیمت‌های بالا مواجه بودیم که مردم دیگر قدرت خرید ندارند و درآمدهای‌شان کفاف زندگی نشان می‌دهد در چنین شرایطی اگر گرانی های جدید در اقتصاد بروز یابد قطعا مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد می‌شود. به همین جهت تاکید می‌شود یکی از مهم‌ترین مسائلی که در زمینه سیاستگذاری‌های ارزی باید در نظر گرفته شود معیشت مردم است.