کد خبر : 463985 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۹ ارديبهشت - 18:19
گرفتار چرخه باطل افزایش دستمزدها و تورم نشویم محمود دودانگه / معاون سابق وزارت صمت

نوآوران آنلاین- جهش قیمت ها این روزها به مهم ترین معضل و دغدغه مردم تبدیل شده است و بسیاری از اقشار مختلف به ویژه قشرهای با درآمد پایین قادر به تامین مایحتاج شان نیستند.

بسیاری از سرپرستان در شرایط کنونی از عهده تهیه ساده ترین نیازهای ضروری خانوار نیز برنمی‌آیند. در چنین وضعیتی باید مسؤولان شرایط مناسبی ایجاد کنند تا اقتصاد خانوارها تامین شود، اما متاسفانه به جای این که اوضاع بهبود یابد روز به روز شرایط سخت تری را تجربه می کنیم.

وضعیت فعلی مشاغل نگران کننده است و مشخص نیست چه آینده ای پیش رو خواهیم داشت. بسیاری از سرپرستان خانوار اخیراً به دلیل مشکلات اقتصادی بیکار شده اند.

به بیان دیگر باید عنوان کرد که فرصت های شغلی بسیاری طی سال ها و ماه های اخیر از بین رفتند و علت آن را می توان افزایش مشکلات اقتصادی بخش های مختلف عنوان کرد.

در حال حاضر بسیاری از کارفرمایان با مشکلاتی مواجه اند که توان پرداخت حقوق و دستمزدی که تعیین شده است را ندارند و از دیگر سو کارگران نیز حتی با وجود افزایش 57 درصدی حقوق و دستمزدشان نمی توانند هزینه های یک ماه زندگی شان را بپردازند.

درواقع می توان گفت اکنون هم کارگران و هم کارفرمایان فشارهای مضاعفی را تحمل می کنند و قادر به ادامه وضع با این شرایط ایجاد شده نیستند.

وضعیت به‌گونه‌ای است که نه کارفرما می تواند اقدامی در زمینه بالا بردن دستمزدها کند و نه کارگر می تواند با حقوق های فعلی، معیشت‌اش را تأمین کند.

بهتر بود مسؤولان به جای این که فقط اقدام به افزایش دستمزدها کنند، ابتدا زمینه لازم برای ایجاد ثبات اقتصادی را ایجاد می کردند؛ چرا که اگر در اقتصاد آرامش و ثبات برقرار باشد، طبیعتاً قدرت خرید مردم ترمیم می شود.

متاسفانه طی سال های اخیر نه تنها شاهد ثبات اقتصادی نبودیم، بلکه اوضاع به گونه ای بوده و هست که قیمت ها به صورت روزانه افزایش می یابند.

اخیراً نیز در زمینه کالاهای اساسی همچون روغن و ماکارونی با گرانی هایی مواجه شده ایم که همراه با کمبود این کالاهای موردنیاز مردم در بازار است که غم مردم را دو چندان کرده است.

انتظار می رفت حداقل در زمینه کالاهای اساسی و ضروری، مردم مشکلی نداشته باشند. کمبود روغن و ماکارونی در عین افزایش قیمت این محصولات موجب شده مردم روزهای سخت و طاقت فرسایی را سپری کنند.

این دو محصول طی روزهای اخیر با قیمت های نجومی مواجه شده اند که موجب انتقادات مردم شده است؛ انتقاداتی که می توان گفت به حق است چرا که نباید کالاهای اساسی مردم با کمبود و جهش نجومی قیمت ها مواجه شوند.

در روزگاری که قیمت ها سر به فلک کشیده اند، بیکار شدن سرپرستان خانوار واقعا وضعیت نگران کننده ای را برای خانوارها ایجاد می کند.

باید فرصت های شغلی حفظ شوند که این امر مهم مستلزم شرایط مناسب برای کسب و کارها و حمایت از بخش های اقتصادی است.

افزایش حقوق و دستمزدها بسیار عالی است، اما متاسفانه پس از این اقدام مسؤولان قادر به کنترل قیمت ها نخواهند بود و اصطلاحاً فنر قیمت ها رها می شود و همین طور شاهد چرخه باطل میان افزایش دستمزدها و تورم در کشور خواهیم بود. باید حتماً سازوکارهایی برای کنترل قیمت ها و جلوگیری از رشد روزانه قیمت ها اجرایی شود و در وهله نخست برقراری ثبات و آرامش اقتصادی در دستور کار قرار گیرد که اگر این اتفاق بیفتد، مردم شرایط معیشتی بهتری را همراه با قدرت خرید مناسب تر تجربه خواهند کرد.