کد خبر : 464034 تاریخ : ۱۴۰۱ جمعه ۲۳ ارديبهشت - 19:02
سوادرسانه‌ای؛ خنثی‌کننده آثار سوء شبکه‌های اجتماعی امان‌الله قرایی‌مقدم / جامعه‌شناس

نوآوران آنلاین- امروزه همه فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها تحت تاثیر رشد استفاده از رسانه های جمعی همچون ماهواره ها و اکنون نیز فضای مجازی و شبکه های اجتماعی قرار گرفته اند و تا حد زیادی می توان اذعان داشت مرزها شکسته شده است و درواقع رسانه ها به ویژه رسانه های جدید موجب شدند تا مرزهای جغرافیایی شکسته شود و فرهنگ ها تحت تاثیر یکدیگر قرار گیرند و مشترکات بسیاری داشته باشند.

در نتیجه همسویی فرهنگ ها با یکدیگر شاهد جهانی شدن فرهنگ در دنیا هستیم که این روند در نتیجه ظهور شبکه های اجتماعی مجازی و افزایش استفاده از رسانه های جمعی بوده است که در کمترین زمان ممکن، حجم وسیعی از اطلاعات را به دوردست ترین نقاط جهان ارسال می کنند.

رسانه ها قدرت بسیاری در القای ارزش ها و هنجارهای فرهنگ و تمدن دارند و قاعدتاً افراد دیگر ملل نیز در صورت مواجهه با ارزش‌ها و هنجارهای جدید، فرهنگ شان دستخوش تغییراتی قرار می گیرد و این گریزناپذیر است و درنهایت به سمت ایجاد یک فرهنگ جهانی پیش می رویم.

امروزه رسانه ها تا حد زیادی قادر تغییر سبک زندگی، تغییر در پوشش، تغذیه و سایر وجوه زندگی هستند و علت این امر را می توان در تاثیر و نفوذ بالای وسائل ارتباط جمعی در میان افراد جوامع جُست.

حتی ورود کلمات جدید به زبان که در نتیجه رشد تکنولوژی شاهد هستیم نتیجه جهانی شدن فرهنگ تحت تاثیر رسانه هاست.

شبکه های اجتماعی قدرت نفوذ و رقابت بیشتری نسبت به سایر رسانه ها در تغییر نگرش و باورهای افراد به ویژه قشر جوان دارند و جذابیت هایی که در این فضا وجود دارد موجب شده تا رسانه های رسمی کمتر مورد توجه قرار گیرند.

در شرایط کنونی باید با آموزش های گسترده و جدی در زمینه سواد رسانه ای اقدام به آگاه سازی جوانان کنیم تا کمتر شاهد بحران هویت و چالش های این حوزه باشیم. گرچه سرعت رشد شبکه های اجتماعی و انتقال اطلاعات شان بسیار بالاست و از نفوذ بسیار بالایی برخوردارند، اما اگر از طریق سواد رسانه‌ای بتوانیم جوانان را آگاه تر کنیم اوضاع بهتری را تجربه خواهیم کرد و در زمینه کاهش تبعات سوء شبکه های اجتماعی موفق‌تر خواهیم بود.