کد خبر : 464035 تاریخ : ۱۴۰۱ جمعه ۲۳ ارديبهشت - 19:05
افزایش قدرت خرید از مسیر بهتری غیر از افزایش یارانه‌ها آلبرت بغزیان / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- بر کسی پوشیده نیست که روزگار اقتصاد ایران این روزها چندان مناسب نیست و گرانی های ایجاد شده وضعیت تلخی را رقم زده است.

در بروز مشکلات فعلی از یک سو می توان تا حدی تحریم ها را به عنوان یکی از علل ایجاد چنین شرایطی دانست و از دیگر سو باید به سوء مدیریت به عنوان عامل اصلی اشاره کرد.

تحریم ها در صورتی که مدیریت صحیحی بر اقتصاد حاکم بود قابل رفع شدن بودند ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد؛ چرا که مدیریت صحیحی بر اقتصاد ما حاکم نبود.

طی سال های اخیر نیز مسؤولان، تحریم های خارجی را عامل اصلی همه مشکلات دانستند؛ در حالی که اگر در داخل شرایط اقتصادی ساماندهی شده داشتیم و زیرساخت ها مناسب بود، عوامل خارجی همچون تحریم نمی توانستند نقشی در زمینه ایجاد مشکلات برای مردم داشته باشند و در اقتصاد داخلی ایران تا این اندازه مهم نبودند.

در اقتصاد ما متاسفانه زیرساخت ها مناسب نیست و به همین دلیل است که مشکلات بسیاری را شاهد هستیم.

در حال حاضر در کنار همه مشکلاتی که وجود دارد شاهد سیاست های ناصحیحی هستیم که اگر اعمال نشوند می توان تا حدی اوضاع را ثابت و آرام نگه داشت.

یکی از مسائل مهم در شرایط فعلی بحث مسائل ارزی است که متاسفانه باید اذعان داشته باشیم که سیاست های ارزی در دوره های مختلف به گونه ای بوده اند که بر شدت مشکلات افزوده اند.

در شرایط کنونی نیز این طور که از اوضاع برمی‌آید تصمیم دولت بر این است که حذف ترجیحی را حذف کند که در این صورت باید منتظر گرانی های جدید باشیم.

این سیاست اگر اجرا شود قطعاً مشکلات معیشتی مردم بیشتر می شوند و گذران زندگی برای خانوارها دشوارتر می گردد.

برخی، افزایش یارانه های نقدی را اقدامی می دانند که گرانی های ناشی از حذف ارز ترجیحی را جبران می کند، ولی باید واقع بین باشیم و بپذیریم که افزایش رقم نقدی یارانه ها نه تنها تاثیر مثبتی ندارد، بلکه به گرانی ها دامن می زند.  

بالا بردن توان خرید افراد جامعه اقدامی شایسته و قابل دفاع است، اما باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که به دنبال آن، چه اتفاقی خواهد افتاد. طبیعتاً افزایش یارانه های نقدی با تورم همراه خواهد بود. به همین دلیل تأکید می شود از مسیر بهتری اقدام به افزایش قدرت خرید مردم شود.