کد خبر : 464048 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۲۴ ارديبهشت - 18:27
نوآوران موانع حرکت به سمت رونق اقتصادی را بررسی کرد تقاضا تحریک شود، رکود اقتصادی کمرنگ می شود آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- "رکود اقتصادی" همان میهمان نام‌آشنایی است که چندان با آن بیگانه نیستیم؛ به ‌ویژه طی سال‌های اخیر که در کشور، به‌ جهت شرایطی که از جهت کرونای ایجاد شد شاهد بروز رکود بسیار سنگینی بودیم.

البته کرونا عامل بروز رکود در اقتصاد ایران نبود؛ چراکه پیش ‌از آن نیز ما با رکود اقتصادی مواجه بودیم، اما کرونا موجب شد تا سایه سنگینی بر روی فعالیت اصناف ایجاد شود و مشکلات بسیاری از جهت اقتصادی بروز یابد که درنهایت به رکود ختم شود.

برای نمونه می‌توان به رکود بخش‌های مختلف کسب‌وکارها و اصناف مختلف اشاره کرد. از یک‌سو هرازچندگاهی با توجه به بالا رفتن آمار مرگ‌ومیرهای کرونا نیاز به تعطیلی مشاغل احساس می‌شد و در چنین شرایطی مسؤولان اقدام به تعطیلی شهرهای قرمز می‌کردند و این امر موجب شد که برخی مشاغل و کسب‌وکارها امکان فعالیت نداشته باشند و در نهایت با رکود و کمبود درآمد و مشکلات اقتصادی مواجه شدند.

از دیگر سو کاهش قدرت خرید مردم عامل مهم دیگری بود که به بروز رکود سنگین در کسب‌وکارها دامن زد. طی سال‌های اخیر متأسفانه چراغ بسیاری از کسب‌وکارها خاموش شد که علت این امر را می‌توان بروز مشکلات اقتصادی دانست.

اصناف مهم‌ترین بخش اقتصاد کشور هستند که متأسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل سیاست‌های اشتباه اقتصادی و همچنین بروز کرونا روزهای بسیار سختی را تجربه کردند.

اکنون نیز حتی با وجود این‌که کرونا فروکش کرده اما همچنان سایه رکود بر کسب‌وکارها و اصناف مختلف سنگینی می‌کند و علت این امر نبود تقاضا از سوی بازار است.

درواقع باید چنین عنوان کنیم که تا زمانی‌که تقاضا از سوی مصرف‌کننده برای خرید کالا وجود نداشته باشد، رکود اقتصادی امری طبیعی خواهد بود و در شرایطی ما با رونق مواجه خواهیم شد و چراغ کسب‌وکارها روشن خواهند ماند و اقتصاد رونق خواهد گرفت که جیب مردم از نظر مالی به‌قدری پر باشد که بتوانند نیازهای‌شان را تامین کنند. در غیر این صورت همچنان رکود، سایه‌اش بر بخش‌های مختلف سنگینی خواهد کرد.

انتظار می‌رود حمایت‌هایی از مشاغل صورت گیرد تا مشکلات مالی آن‌ها که طی سال‌های اخیر با آن مواجه شدند تا حدی جبران شود متأسفانه بسیاری از بخش‌های تولیدی و به بخش‌های اقتصادی و بنگاه‌های اقتصادی به‌ویژه در حوزه بخش خصوصی طی سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری مواجه شدند و به‌دنبال ورشکستگی هایی که برای آن‌ها پدیدار شد شاهد بیکاری نیروی کارشان بوده‌ایم.

متأسفانه اصناف در دوره‌های مختلف در کشور ما با بی حمایتی هایی مواجه شده‌اند و متأسفانه دولت‌ها نسبت‌به کسب‌وکارها و بخش‌های اقتصادی بی‌توجه بوده‌اند و این بی‌مهری و مغفول واقع شدن این بخش‌ها موجب شده تا مشکلات اقتصادی‌شان طی سال‌های اخیر بسیار افزایش یابد؛ به‌گونه‌ای که کرونا نیز رکود سنگینی را حاکم کرد و موجب شد تا این بخش‌ها اتفاقات تلخ و بی‌سابقه‌ای را شاهد باشد بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در حال حاضر در مرز ورشکستگی قرار دارند و این اتفاق ناخوشایندی است که می‌تواند تبعات بسیار نامناسبی برای کشور به‌دنبال داشته باشد.

باید دولت اقدام به حمایت از بخش‌های مختلف و اصناف مختلف و بخش‌های اقتصادی به‌ویژه بخش خصوصی کند تا بتوانند همچنان بقا داشته باشند و ادامه فعالیت دهند.

این نکته قابل تأمل است که ورشکستگی بخش‌های اقتصادی و کسب‌وکارها به‌ منزله بیکار شدن نیروی انسانی‌شان است که این نیز اتفاق شومی همچون بیکاری را به‌دنبال خواهد داشت و متأسفانه کرونا تا حد زیادی موجب شد افراد بیکار شوند و نبایستی و ما باید در شرایط کنونی فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد کنیم نه این‌که فرصت‌های شغلی ایجاد شده را نیز به‌نحوی از بین ببریم.

باید فرصت‌های شغلی حفظ شوند و اصناف و کسب‌وکارها و بخش اقتصادی مورد حمایت قرار بگیرند. همچنین اگر قصد داریم رونق اقتصادی ایجاد کنیم باید این نکته را در نظر داشته‌ باشیم که تنها راه دستیابی به رشد و توسعه و رونق اقتصادی این است که مردم در جایگاهی از نظر مالی قرار بگیرند که بتوانند هر چه احتیاج دارند تهیه کنند و درواقع رفتار مصرف‌کنندگان باید به‌گونه‌ای باشد که تقاضا به اندازه‌ مطلوبی در بازار متناسب با عرضه وجود داشته باشد و ما با فزونی عرضه نسبت‌به تقاضا مواجه نباشیم.

در چنین شرایطی شاهد خواهیم بود که کسب‌وکارها رونق می‌گیرند و مردم تقاضای‌شان افزایش پیدا می‌کند و بسیاری از مشکلات اقتصادی از جمله رکود رفع می‌شود.

طبیعتاً تا زمانی‌که مردم به‌عنوان مصرف‌کنندگان قادر به تقاضا برای خرید کالاها و اقلام نباشند رکود اقتصادی ادامه‌دار خواهد بود و کسب‌وکارها و اصناف و بخش‌های مختلف با مشکل کمبود درآمد مواجه خواهند شد و چراغ کسب‌و‌کارهای‌شان رفته‌رفته کم‌سوتر خواهد شد.

به‌همین‌جهت تاکید می‌شود باید قدرت خرید مردم به‌گونه‌ای اصلاح شود که حداقل بتوانند تقاضا برای خرید کالاها به‌ویژه کالاهای ضروری را داشته باشد.