کد خبر : 464050 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۲۴ ارديبهشت - 18:33
رونق اقتصادی؛ مستلزم افزایش قدرت خرید هادی حق‌شناس / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- وضعیت اقتصادی مردم به گونه ای است که نمی توان امید به رونق داشت و روزهای خوبی را شاهد بود.

طبیعی است رونق اقتصادی در شرایطی ایجاد می شود که مردم بتوانند هر چه برای زندگی به آن نیاز دارند تهیه کنند، اما متأسفانه اقتصاد خانوارهای ایرانی اکنون چنان دچار مشکل شده است که نمی توان امیدی به ایجاد رفاه و وضعیت معیشتی مناسب داشت.

متاسفانه مدتی است که مردم قادر به تامین نیازهای شان نیستند و از این جهت تحت فشارهای مالی سختی قرار دارند.

برای ایجاد رونق اقتصادی نیاز به افزایش تقاضا داریم و این امر نیز در صورتی اتفاق خواهد افتاد که درآمد مردم پاسخگوی تامین نیازهای شان باشد.

قطعاً در وضعیتی که مردم نتوانند اقدام به رفع نیازشان کنند از آن صرف نظر می کنند.

به همین دلیل است که طی سال های اخیر سبد اقتصاد خانوارها کوچک شده است.

مردم ما مدت هاست که از بسیاری از نیازهای شان صرف نظر کرده اند و تصمیم گرفته اند با کوچک تر کردن سفره های شان زندگی را بگذرانند.

در حال حاضر مردم بیشتر درآمدشان را صرف تامین مسکن می کنند و اگر چیزی باقی بماند هزینه فرزندان شان و معیشت شان می کنند. به همین دلیل است که اکنون باید گفت دخل و خرج ها اصلا با یک دیگر همخوانی ندارد و معیشت بسیار بدی برای خانوارها ایجاد شده است.

میزان دستمزدها بسیار پایین تر از خط فقر است و طبیعی است که تقاضا از سوی مردم برای خرید وجود نداشته باشد.

در نهایت نتیجه این می شود که بازار راکد می شود. این که در عین رکود با قیمت های بالایی مواجه هستیم نیز بر سختی زندگی می افزاید.

در حال حاضر بازارهای بی رونقی را شاهد هستیم و این شرایط راکد فقط با تحریک تقاضا جای خود را به رونق می دهد. تحریک تقاضا نیز در صورتی اتفاق می افتد که مردم از نظر مالی دارای قدرت خرید مناسبی باشند.