کد خبر : 464076 تاریخ : ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۷ ارديبهشت - 18:29
نوآوران کاهش نگرانی‌ها نسبت به کرونا را بررسی کرد عادی‌انگاری و عدم رعایت پروتکل‌ها؛ تهدیدی در شرایط کرونایی رفع محدودیت‌های کرونایی و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که وضعیت کرونا در کشور آرام است اما نباید از اوج‌گیری این بیماری که در چندین مرحله ما را غافل کرده است، آسان بگذریم؛ ضرورت رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تکمیل روند واکسیناسیون بیش از گذشته نیاز است.

نوآوران آنلاین- اکنون میزان مراجعه سرپایی و بستری ناشی از بیماری کرونا در مراکز درمانی کاهش یافته و اگر مردم شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک و حفظ فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و امید است که دوران همه‌گیری کرونا زودتر به پایان برسد.

اکنون سویه‌های دیگری که قرابت زیادی به امیکرون دارد در کشورهای دیگری مشاهده شده است. به عنوان مثال در شهر لامبوردی ایتالیا اخیرا تعداد زیادی از این موارد دیده شده است و حدود ۳۵ درصد مواردشان از این سویه جدید است، ولی این نوید بخش است که این سویه بستری بیمارستانی و بخش آی سی یو را افزایش نداده است.

در سایر کشورها نیز زیر یک درصد از این سویه‌ نسبتا جدید گزارش شده است؛ پس در حال حاضر ایجاد شرایط هراس انگیز درست نیست؛ زیرا امیدواریم اگر با این روند پیش رویم و واکسیناسیون را با قدرت ادامه دهیم، به احتمال زیاد مشکلی نخواهیم داشت. خوشبختانه این سویه‌ها به واکسن حساس هستند و احتمالا به آنتی‌بادی‌های امیکرونی هم حساس خواهند بود.

البته این نکته قابل تامل است که بی توجهی به پروتکل ها و عادی انگاری دو خطر اصلی تثبیت شرایط پایدار کروناست.

اگر برای حفظ شرایط فعلی حساسیت لازم و اقدامات موثر انجام نشود موج بعدی کرونا با تلفات بیشتری آغاز می شود.

یک موضوع بسیار مهم که باید مورد تأکید همه قرار گیرد، خطر عادی‌انگاری است. هر زمانی که حس کنیم که مسأله تمام شده است و مشکلی نیست و از کرونا عبور کردیم و مسأله‌ای نیست که خطرناک باشد و بلافاصله عادی‌انگاری شروع شود شرایط خطرناک تر می شود و هم در ابتلا و بعد هم در زمینه مرگ و میر که بسیار خطرناک خواهد بود، وضعیت متفاوت تری را تجربه خواهیم کرد.

به تجربه حاصل شد که طی سال های اخیر هر گاه ازدحام زیاد شد و اجتماعات بدون مراعات پروتکل‌های بهداشتی افزایش یافت، بلافاصله با پیک مواجه شدیم در شهرها و بخش‌های مختلف و الان هم باید مراقبت کنیم. چرا که این بیماری، یک بیماری است که تنها بحث پزشکی نیست و همه باید رعایت کنند.

باید مانع از گسترش کرونا شویم؛ چرا که کرونا فقط دارای یک بعد سلامتی نیست و بسیاری از مسائل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی را نیز به دنبال دارد و بیماری کرونا باعث شده تقریباً به طور متوسط رشد اقتصادی دنیا کاهش یابد و در کشور ما نیز همین طور است و در حوزه اشتغال ضربه بسیار شدیدی وارد شده است مخصوصاً در بعضی از امور مثل مسأله گردشگری، ورزش، مسایل فرهنگی، آموزشی، شاهد مشکلات بسیاری هستیم.

بنابراین همه باید مراقبت کنیم. البته سلامت اولویت است. ولی تنها سلامت، مطرح نیست و اقتصاد، فرهنگ، زندگی مردم و مسایل اجتماعی و نیز متأثر از کرونا هستند و به همین دلیل باید حتما پروتکل ها را مورد مراعات قرار دهیم.

متاسفانه دو اتفاق بد در حال وقوع است؛ یکی این که مردم فکر می‌کنند که کرونا تمام شده است. این یک پیام منفی هم دارد و دوم این که مردم نمی‌دانند که کرونا می‌تواند به همین راحتی بازگردد.

به نظر می‌رسد که ترس مردم از کرونا ریخته است و نسبت به قبل کمتر مسائل بهداشتی فردی و اجتماعی را رعایت می‌کنند. در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی، این احتمال وجود دارد که ورود سویه های دیگر به کشور شرایط را مجدد نگران کننده کند.

به همین جهت تمام ظرفیت های موجود برای افزایش میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی باید مورد توجه قرار گیرد.

اثر واکسن‌ها بعد از چندماه کاهش می‌یابد و با توجه به بروز زیرگونه‌های کرونا و پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت از امکان تجربه موج جدید ویروس در تابستان، امیدواریم مردم تزریق واکسن را در برنامه خود قرار دهند و کسانی که نوبت آخر واکسن خود را نزدند، برای تزریق مراجعه کنند.

پوشش واکسیناسیون به طور حتم تأثیر به سزایی در روند کنترل این ویروس داشته است؛ همانگونه که در دو موج شدید پنجم با دلتا و ششم با امیکرون این تأثیر جدی را شاهد بودیم. با پوشش واکسیناسیون شرایط خوبی را تجربه کردیم اما این پیام به معنی عادی‌انگاری شرایط نیست و توقع داریم مردم صبر و تحمل پیشه کنند و به پیام‌ها و درخواست‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا توجه کنند.