کد خبر : 464078 تاریخ : ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۷ ارديبهشت - 18:33
سایه کرونا همچنان سنگینی می کند

نوآوران آنلاین- با نگاهی ساده به سطح جامعه به خوبی می توان به این نکته رسید که تا حد زیادی رعایت شیوه نامه های بهداشتی تنزل یافته است.

در تبیین چرایی این امر می توان به دو نکته اشاره کرد. نخست این که طولانی شدن دوره کرونا موجب شده مردم خسته شوند و شرایط پس از گذشت بیش از یک سال برای شان عادی تلقی شود.

دوم این که واکسینه شدن برخی افراد موجب شده این تصور ایجاد شود که دیگر امکان ابتلا برای مردم وجود ندارد و آن ها واکسینه شده اند و کرونا خطری ندارد.

این در حالی است که واکسن، پایان خطر کرونا نیست و واکسن های موجود تا حد زیادی ایمنی افراد را نسبت به مقابله با کرونا در صورت آلوده شدن بدن شان ایجاد می کنند، اما به این معنا نیست که دیگر هیچ خطری افراد را تهدید نمی کند.

پس از تزریق واکسن نیز باید موارد بهداشتی را رعایت کنیم به ویژه این که برخی افراد هنوز فقط دوز اول را زده اند و دوز دوم و سوم را تزریق نکرده اند. به همین دلیل باید همچنان پروتکل ها توسط همه افراد رعایت شوند.

نباید نسبت به رعایت پروتکل ها بی تفاوت بود و اهمال داشت؛ چرا که زیان های جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت و به شرایط جدیدی ورود می کنیم و مجدد بیمارستان ها پر از بیماران می شود.

بحث کنترل ویروس از اهمیت بالایی برخوردار است و هر چه مسؤولان با برنامه ریزی و دقت بیشتری اهتمام به کنترل اوضاع داشته باشند بهتر می توانیم سلامت افراد جامعه را حفظ کنیم.

مردم و مسؤولان هر دو باید در راستای کاهش ریسک خطر کرونا در کشور اقداماتی داشته باشند و کرونا را نباید دست کم بگیریم.

در پیک های قبلی بسیاری از هم وطنان مان را از دست دادیم و متاسفانه روزهای سختی را شاهد بودیم.

باید از شرایط دشوار قبل و پیک های خطرناک پیشین درس بگیریم و کرونا را تضعیف کنیم و مانع از ابتلای جمعیت زیادی از افراد و مرگ و میر آن ها شویم.

در زمینه واکسن نیز باید تاکید کرد افرادی که واکسینه نشده اند حتماً در سریع ترین زمان ممکن اقدام به تزریق کنند و در رابطه با دوز سوم نیز تعجیل صورت گیرد تا ایمنی افراد در برابر این ویروس بیشتر شود.

شرایط فعلی کشور به گونه ای است که در بسیاری از بخش ها پروتکل های کرونایی رعایت نمی شود و همین امر نگران کننده است.

در حال حاضر تمام تلاش ها در این راستاست که با گسترش تزریق واکسیناسیون و افزایش ایمنی بدن افراد، اقدام به تضعیف کرونا کنیم. 

اما متاسفانه برخی افراد پس از تزریق واکسن نسبت به رعایت پروتکل ها سهل انگار می شوند و شرایط را عادی تلقی می کنند.

در حالی که چنین نیست و باید همچنان نسبت به رعایت پروتکل ها جدی باشیم و به ویژه این که باید همچنان استفاده از ماسک به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد.

دود این سهل انگاری به چشم خودمان می رود و قطعاً زمانی که شرایط کشور مجدد بحرانی شود همه افراد در معرض ابتلا هستند و خطر همه را تهدید می کند.

اما متاسفانه در حال حاضر استفاده از ماسک به حداقل رسیده است. گرچه شاید برخی تصور کنند که پایین آمدن مرگ و میرها نگرانی ها را از بین برده است، اما باید به این نکته توجه کنیم که شدت مرگ و میرها به دلیل تزریق واکسن کاهش یافته است ولی هنوز به مرگ و میر صفر نرسیده ایم و زمانی که هیچ گونه مرگ کرونایی را شاهد نبودیم در آن زمان می توانیم ادعا کنیم که خطر رفع شده است و سایه سنگین کرونا کمرنگ شده است.

به همین جهت باید تا زمان قطع کامل انتشار ویروس کرونا در جامعه مراقبت ها و رعایت پروتکل ها را مورد توجه قرار دهیم.