کد خبر : 464275 تاریخ : ۱۴۰۱ جمعه ۲۰ خرداد - 19:29
میزان اجاره بها خارج از قدرت مالی مردم است فرهاد بیضایی / کارشناس مسکن

نوآوران آنلاین- بر کسی پوشیده نیست که این روزها شرایط بازار مسکن بحرانی است، البته طی سال‌ های اخیر وضعیت بازار مسکن بحرانی شده ‌است، اما در حال‌ حاضر نرخ اجاره ‌بها به گونه ‌ای است که مشکلات بسیاری را برای خانوارها ایجاد کرده ‌است که باید بر این امر تأکید داشته ‌باشیم که مسؤولان سیاستی را در پیش گیرند که وضعیت بازار اجاره ‌بها سامان ‌دهی شود، متأسفانه در حال حاضر مستأجران با اجاره ‌بهای بسیار بالایی مواجه ‌اند و از دیگر سو بخش قابل‌ توجهی از درآمدشان در ماه صرف پرداخت اجاره ‌بها می ‌شود و در پایان سال نیز بایستی مبلغ تقریباً قابل ‌توجهی را به ودیعه مسکن شان اضافه کنند.

این رقم ‌ها متأسفانه متناسب با وضعیت اقتصادی خانوارها و درآمد و دستمزدشان نیست و کمبود منابع مالی مردم و نبود درآمد مناسب موجب شده تا شرایط بسیار سختی حاکم شود و افراد در وضعیت بغرنجی قرار بگیرند که نتوان آن را قابل ‌قبول توصیف کرد.

مسکن به‌ واقع یکی از مهم ‌ترین نیازهای زندگی بشر است و باید شرایطی فراهم شود که به‌ خوبی این نیاز پاسخ داده شود.

متأسفانه نه‌ تنها مردم قادر به خرید مسکن مناسب نیستند، بلکه طی سال‌ های اخیر شرایط به‌ گونه ‌ای تغییر یافته که حتی از عهده اجاره منزل معمولی هم برنمی‌آیند و علت این امر را باید در افزایش یکباره قیمت‌ ها در بازار اجاره ‌بها جُست.

افزایشی که بدون منطق و فقط تحت تأثیر قیمت ‌های بالا در حوزه خرید مسکن بوده است. البته بالا بودن قیمت‌ ها نیز چندان به سود بازار مسکن نبوده و موجب شده رکود طی سال ‌های اخیر بر بازار سایه ‌افکند و با شرایط رکودی سنگینی مواجه باشیم.

از این ‌رو تأکید می‌ شود که مسؤولان در این راستا تمهیداتی بیندیشند تا هم مشکل مردم رفع شود و هم این‌ که بازار از رکود درآید و شاهد رونق باشیم.

عمده ترین مشکلات در حوزه اجاره بها به قیمت های بالا بازمی گردد و باید این وضعیت به گونه ای تغییر یابد که به نفع مردم شود.