کد خبر : 464320 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۳ خرداد - 20:10
نوآوران علل تعمیق مشکلات اقتصادی را بررسی کرد دردهای اقتصاد را درمان کنیم نه پنهان آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- یکی از مهم ترین دلایل بروز مشکلات اقتصادی در کشور ما نبود سیاست های منسجم و متناسب با وضعیت اقتصادی کشور است.

متأسفانه در دوره های مختلف دولت ها نتوانستند چندان متناسب با وضع موجود برنامه ریزی های اقتصادی داشته باشند و شاهد طرح های عملیاتی قابل قبولی نبودیم.

گاهاً سیاست هایی اجرا می شد که به دلیل خلأها و نواقصی که وجود داشت، در نهایت نتیجه ‌ای که حاصل شد مشکلات بسیاری ایجاد کرد.

سیاست ‌ها و طرح‌ ها به ‌ویژه در حوزه اقتصادی باید حساب ‌شده و سنجیده و پس ‌از انجام کار کارشناسی صورت می‌ گرفت؛ در حالی ‌که در برخی مواقع شاهد عملیاتی کردن طرح ‌ها و اتخاذ و اجرای تمهیداتی بودیم که متأسفانه بدون توجه به شرایط وضعیت اقتصادی کشور و وضعیت و شرایط مالی مردم بود و اتفاقات تلخی را رقم زد.

بر همین اساس باید حتماً مسؤولان توجه به این نکته داشته باشند که اگر قصد رفع مشکلات اقتصادی را دارند باید سیاست ‌های عملیاتی و قابل‌ قبول و منسجم را به اجرا بگذارند.

مشکلات اقتصادی نیاز به رفع کردن دارند و باید در عمل رفع شوند نه این ‌که فقط بر روی کاغذ در قالب شعار و ابلاغیه طرح‌ هایی را تصویب کنیم که در ظاهر متناسب با نیازهای مردم هستند و رافع مشکلات مردم ‌اند، اما در نهایت قدم از قدم برنداریم و اراده ‌ای برای رفع مشکلات نداشته باشیم.

مشکلات بر روی کاغذ رفع نمی ‌شوند، بلکه در عمل هستند که برای رفع می‌شوند و اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود.

باید به ‌جایی برسیم که مسؤولان با اراده قوی و همت و پشتکار عالی که مشکلات را رفع کنند و از بروز مشکلات جدید جلوگیری کنند و اجازه ندهند کشور با شرایط سخت ‌تر از این مواجه شود در شرایط کنونی متأسفانه قیمت ‌ها تا حد زیاد و قابل‌ توجهی افزایش یابد یافته ‌اند و دیگر مردم نمی‌ توانند بیش از این خود را با مشکلات اقتصادی و گرانی ‌ها سازگار کنند.

به‌ همین‌ جهت باید حتماً سیاست‌گذاری‌ها اصلاح شود. در شرایط کنونی انتظار داریم دولت جدید سیاست ‌هایی متناسب با شرایط نامناسب اقتصادی کنونی تدوین و اجرایی کنند.

در زمینه اجرا نیز باید همه خلأهای قانونی و نواقص رفع شوند و مشکلات مردم به حداقلی ترین میزان برسند.

نباید مسؤولان دست روی دست بگذارند و شرایط اقتصادی از این بدتر شود متأسفانه در شرایط کنونی مردم در باتلاقی از مشکلات فرورفته ‌اند و معیشت شان تحت تاثیر سیاست‌ های نامناسب دولت ‌های قبلی دچار مشکل شده ‌اند.

ضمن این‌ که این سیاست‌ ها باید رفع شوند از تکرار آن‌ ها بایستی جلوگیری کرد. در واقع باید دولت کنونی به کمک تیم اقتصادی ‌اش دردهای اقتصادی را درمان کند نه این‌که آن ‌ها را پنهان کند.

با پنهان‌ کاری و کتمان و بی ‌توجهی نسبت‌ به مشکلات و انکار آن ‌ها به ‌جایی نمی‌ رسیم و باید دردهای اقتصادی درمان شوند.

در شرایطی که مردم معیشت بسیار سخت و اسفباری را تجربه می ‌کنند نباید وجود مشکلات را انکار کنیم، بلکه باید در میدان عمل وارد شویم و اقدامات شایسته و مناسبی به فراخور وضعیت کنونی داشته‌ باشیم تا بتوانیم به جایگاهی برسیم که حداقل رفاه را برای عموم مردم فراهم کنیم.

همان ‌طور که همگان شاهد هستند طی سال ‌های اخیر تا حد زیادی رفاه دچار مشکل شده و باید حتماً در این زمینه مسؤولان تجدیدنظر و مشکلات را رفع کنند.

نسخه هایی که برای درمان اقتصاد بیمار ایران در حوزه های مختلف نوشته می شود متاسفانه کارگشا نیست و وضعیت را سخت تر می کند.

باید مدیران اقتصادی کشور شرایط را به سمتی هدایت کنند که شاهد انسجام در بخش های اقتصادی باشیم و برنامه های مدون و بلندمدتی برای خروج از وضعیت بحرانی کنونی اتخاذ شوند.

باید مسؤولان به این نکته توجه داشته باشند که اقتصاد نیازمند تصمیم گیری های جدی و صحیح و متناسب با شرایط اقتصادی مردم است و نباید مسؤولان فقط به کوتاه مدت و رفع مشکلات کوتاه مدت توجه داشته باشند.