کد خبر : 464326 تاریخ : ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ خرداد - 19:53
باید آماده گرانی خودروهایی باشیم که از فرآیند قرعه‌‌کشی حذف می‌شوند بابک صدرایی / کارشناس صنعت خودرو

نوآوران آنلاین- در شرایط کنونی بازار خودرو روزهای پرنوسانی را طی می ‌کند، البته باید این نکته را نیز متذکر شویم که با توجه به افزایش هزینه ‌های تولید این امکان وجود دارد که خودرو در روزهای آینده نیز همین ‌طور سیر صعودی در پیش گیرد.

طی سال ‌های اخیر معمولاً بازار خودرو تحت تأثیر عوامل بسیاری از جمله نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن هزینه‌ های تولید قرار گرفت و قیمت‌ های بالایی را تجربه کرده‌ است.

در شرایط کنونی نیز وزارت صمت طرح جدیدی تحت عنوان حذف قرعه ‌کشی را مطرح کرده و احتمال حذف 50 طرح خودرو از فرآیند قرعه‌کشی مطرح‌ شده است که در چنین شرایطی باید عنوان کرد خودروهایی که از قرعه‌کشی حذف می ‌شوند با توجه به میزان تقاضا برای خرید آن‌ ها و با توجه به این‌ که آیا عرضه می ‌شوند یا خیر شرایط متفاوتی را در بحث قیمتی تجربه می ‌کنند.

اگر خودروهای موردنیاز مردم که پرطرفدار نیز هستند حذف شوند، قطعاً اگر تقاضا همچنان برای خرید آن ‌ها بالا باشد اما با کاهش عرضه در بازار مواجه شوند، از نظر قیمتی همچنان روند رو به‌ رشدی را در پیش خواهند گرفت، اما اگر میزان عرضه آن خودروهایی که مردم تقاضای بالا برای خرید آن ها دارند مناسب باشد، بازار در یک حالت ثبات و تعادل قرار می ‌گیرد که عرضه و تقاضا یکسان است.

طبیعتاً هر زمان که تقاضا و عرضه برای خرید خودرو یکسان باشد، قیمت‌ ها نیز در محدوده باثباتی قرار می ‌گیرند و هر زمان که میزان تقاضا بیش ‌از میزان عرضه باشد، قاعدتاً خودرو قیمت بیشتری را خواهد داشت.

اگر در طرح قرعه‌ کشی که وزارت صمت اجرا خواهد کرد شاهد حذف برخی خودروهایی باشیم که تقاضا برای آن ‌ها بالاست، قطعا شرایط قیمتی متفاوتی ایجاد خواهد شد و باید آماده گرانی برخی از خودروهایی باشیم که از فرآیند قرعه ‌کشی حذف شده ‌اند.

اما اگر تناسب برقرار شود و این حذف اتفاق نیفتد وضعیت با ثبات‌ تری را تجربه خواهیم کرد.

از این ‌رو می ‌توان گفت نوسانات قیمتی در بازار خودرو در هر شرایطی تحت عواملی همچون میزان عرضه و تقاضا است و آن چه که قیمت‌ ها را در بازار تعیین می ‌کند در واقع همین عرضه و تقاضا است و باید شرایط به‌ گونه ‌ای شود که به ‌اندازه نیاز مردم، خودرو در بازار وجود داشته باشد تا شیب صعودی قیمت‌ ها را در این بازار شاهد نباشیم.

از طرف دیگر باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که هرگونه بروز نوسانات ارزی موجب تلاطمات قیمتی در بازار خودرو می ‌شود؛ کما این که طی چند روز اخیر که بازار ارز با نوسانات مواجه شد در بازار خودرو نیز نرخ‌ ها صعودی شد و به‌ طور قابل ‌توجهی افزایش قیمت در بازار خودرو را شاهد بودیم.

به ‌همین ‌جهت باید به‌ طور مؤکد تاکید داشته‌ باشیم که سیاست ‌هایی اتخاذ و اجرایی شوند که یا تاثیر سیاست ‌های ارزی و نوسانات ارزی بر تلاطمات بازار خودرو را کنترل کند و یا این ‌که ارز با توجه به این‌ که نقش مهم و تاثیرگذاری بر قیمت‌ گذاری ‌ها در بازارهای مختلف اقتصادی دارد همیشه در شرایطی قرار گیرد که قیمت آن تحت کنترل باشد.