کد خبر : 464423 تاریخ : ۱۴۰۱ يکشنبه ۵ تير - 19:56
روزگار ناخوش بازار سوت و کور لوازم خانگی حمیدرضا صالحی / عضو اتاق بازرگانی

نوآوران آنلاین- بازار لوازم خانگی این روزها رکود عمیقی را تجربه می کند. البته رکود، داستان تازه ای در بازارهای اقتصادی ایران نیست و یک شبه ایجاد نشده است.

مدت هاست که اقتصاد ایران از رکود رنج می برد. در همه بازارها نیز این رکود به طور محسوس به چشم می خورد.

در حال حاضر مردم ایران کمتر اقدام به خرید لوازم خانگی می کنند و درواقع باید اذعان داشت تا زمانی که مجبور نشوند لوازم خانگی خریداری نمی کنند؛ چرا که قدرت خرید ندارند و درآمد اندک شان را مجبور هستند صرف امور ضروری زندگی شان کنند و کالاهای اساسی موردنیاز خانوار را تهیه کنند.

در صورت بروز مشکل و خرابی لوازم خانگی نیز به جای خرید این محصولات، سعی در تعمیر آن می کنند تا به این ترتیب در هزینه ها صرفه جویی کنند و اصطلاحاً دخل و خرج شان تناسب داشته باشد.

قدرت خرید مردم به قدری کاهش یافته است که دیگر جیب شان توان خرید کالای نو را ندارد و به ناچار باید از محصولات دست دوم و کارکرده استفاده کنند تا به این ترتیب هم نیازهای شان برطرف شود و هم این که کمتر هزینه کنند.

به همین جهت شاهد هستیم که بازار تعمیر لوازم خانگی داغ تر از بازار خرید آن است. علت اصلی این اتفاق، گرانی هایی است که اکنون در این بازار شاهدش هستیم.

بسیاری از خانوارها نیز که ضرورتاً باید برای تهیه جهیزیه فرزندشان اقدام به خرید لوازم خانگی کنند، به امید این که تغییراتی صورت بگیرد و شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد و ارزانی اتفاق بیفتد، صبر کرده اند.

اما نکته قابل تأمل این است که معمولاً کالایی که گرانی را تجربه کند دیگر روی خوش ارزانی را نمی بیند و کمتر اتفاق می افتد که ارزان شود.

نهایتاً اگر قرار باشد شرایط خوبی برقرار شود، جلوی گرانی های بیشتر و فزاینده گرفته می شود ولی تجربه نداشته که ارزانی قابل توجهی صورت گیرد.

بازار لوازم خانگی چنان سوت و کور است که فروشندگان گله از کاهش درآمدشان دارند و نمی توانند چرخ کسب و کارشان را بچرخانند.

طبیعی است در شرایطی که مردم غم نان دارند و به فکر تأمین هزینه های ضروری زندگی همچون خوراک و مسکن هستند، دیگر توانی برای خرید لوازم خانگی جدید ندارند و با افت قابل توجه تقاضا در بازار مواجه می شویم.

در شرایط کنونی همه اصناف تقریباً روزگار ناخوشی را سپری می کنند و فقط بازار لوازم خانگی با رکود مواجه نیست، بلکه همه بازارها وضعیت مشابهی را تجربه می کنند.

در شرایط کنونی از یک سو با افزایش قیمت هایی در بازار لوازم خانگی مواجه هستیم که از سوی تولیدکنندگان صورت گرفته است و از سوی دیگر با قیمت هایی که در بازار و توسط سودجویان جهش می یابند.

باید عنوان کنیم که علت اصلی افزایش قیمت کارخانه ای لوازم خانگی این است که با توجه به افزایش قابل توجه دستمزدها در سال جاری، تولیدکنندگان نیز مجبور هستند حقوق و دستمزد کارگران شان را افزایش دهند و با توجه به این که ارز ترجیحی نیز تخصیص داده نمی شود در نهایت هزینه های واردات مواد اولیه و واسطه ای که در ساخت کالا مورد استفاده قرار می دهند نیز افزایش یافته است و این هزینه های بالا باید به نحوی جبران شوند که راه جبرانش نیز افزایش قیمت تمام شده و نهایی لوازم خانگی است.

اما از سوی دیگر با جهش قیمت ها توسط سودجویان در بازار مواجه هستیم که در این خصوص باید بر این نکته تأکید داشته باشیم که مسؤولان از طریق نظارت صحیح بر قیمتگذاری ها، بازار را به گونه ای مناسب تنظیم کنند تا کالایی گران تر از حد مجاز به دست مصرف کننده نهایی نرسد.

در هر دو حالت مردم دچار مشکل می شوند و شرایط زندگی دشواری برای شان ایجاد می شود و انتظار می رود در شرایط کنونی که از هر سو بر مردم فشارهای اقتصادی سنگینی وارد می شود، مسؤولان اوضاع را در کنترل داشته باشند و اجازه گرانی خارج از محدوده را ندهند.