کد خبر : 464436 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۶ تير - 19:34
نوآوران تغییرات قیمتی بازارهای اقتصادی را بررسی کرد عقب‌نشینی سکه و دلار ورق معاملات را برگرداند آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- روز گذشته بازار ارز و سکه شاهد عقب‌ نشینی قیمت ‌ها بود. این عقب ‌نشینی و سیر نزولی به ‌طور محسوسی ایجاد شد و به‌ همین ‌جهت بسیاری از افرادی که پیش ‌تر خریدار بودند، اکنون تبدیل به فروشنده شدند و هم ‌اکنون فروشنده بیش ‌از خریدار در بازار است و شاهد صفی از فروشندگان برای فروش طلا و سکه و ارز هستیم.

قیمت سکه نسبت ‌به روز شنبه یک میلیون و دویست هزار تومان و قیمت دلار نیز ۱۱۰۰ تومان کاهش ‌یافته است و به‌ همین ‌جهت در شرایط کنونی شاهد افزایش فروش به‌ جای افزایش تقاضا برای خرید هستیم.

در واقع می ‌توان گفت ورق معاملات برگشت و خریدارانی که طی روزهای اخیر تلاش در حفظ سرمایه شان از طریق تبدیل سرمایه‌ شان به دلار و سکه داشتند، اکنون با مشاهده قیمت‌ ها و سیر صعودی قیمت ‌ها شرایط را برای فروش ارز و سکه های شان مناسب دیدند و در واقع می ‌توان گفت تقاضا در بازار ارز و سکه به کف رسید.

می ‌توان این اقدام را نتیجه تاثیر مذاکرات برجامی دانست. طی روزهای اخیر مذاکرات هسته ‌ای از سر گرفته شدند و سفر جوزف بورل، مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به تهران را داشتیم که به دنبال دور جدید مذاکرات، از تب تند قیمت ‌ها کاسته شد و بازار تغییر وضعیت مطلوبی را تجربه کرد. 

با توجه به این ‌که ما با افزایش قیمت ‌های روزانه دلار و سکه به ‌ویژه طی ماه ‌ها و هفته‌ های اخیر مواجه بودیم، روند کاهشی که اکنون در بازار حاکم شده ‌است و شاهد عقب ‌نشینی قیمت ‌ها در بازار ارز و سکه هستیم، اتفاق خوشایندی است و می‌ توان آن را به فال نیک گرفت و نتیجه روند مثبت مذاکرات هسته ‌ای دانست.

این روند اگر تداوم پیدا کند شرایط مناسبی در کشور از نظر اقتصادی ایجاد می ‌شود و دغدغه‌ های مردم قطعاً کاهش خواهد یافت و وضعیت اقتصادی بهبود خواهد یافت؛ چراکه ارز یکی از عوامل تعیین ‌کننده نرخ ‌ها در کشور است و قیمت آن بر روی دیگر کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم تأثیرگذار است.

هر چه نرخ ارز کاهش یابد و تلاطمات ارزی و همچنین التهابات در بازار سکه را کمتر شاهد باشیم وضعیت اقتصادی بهتری در جامعه برای مردم فراهم خواهد شد و در حقیقت می ‌توان اذعان ‌داشت که ثبات و آرامش نسبی برقرار می ‌شود.

متأسفانه طی سال‌ های اخیر همواره در عین تأکیدات بسیار زیادی که برای تحقق ثبات و آرامش اقتصادی در کشور شده، اما در عمل شاهد آرامش و ثبات اقتصادی نبودیم و قیمت‌ ها متلاطم بودند و متناسب با نرخ ارز تغییر می‌ کردند که این تغییر به‌ صورت روزانه اتفاق می ‌افتاد، اما اکنون ریزش قیمت ‌ها را در بازار سکه و ارز شاهد هستیم که می ‌تواند اتفاقات خوب دیگری را به دنبال داشته باشد.

به‌ دنبال تغییرات قیمتی و عقب ‌نشینی قیمت‌ ها در بازار سکه و ارز شاهد تغییر وضعیت تقاضا در این بازارها نیز بودیم؛ به ‌طوری ‌که براساس آن چه که صرافان عنوان می ‌کنند تعداد فروشندگان خرد سکه افزایش ‌یافته و خریداران به ‌طور قابل‌ توجهی کاهش ‌یافته اند.

در حال حاضر در بازار افراد از خرید امتناع می ‌کنند و بیشتر تلاش دارند تا سکه ‌هایی که پیش ‌تر برای حفظ سرمایه ‌شان و حفظ ارزش پول شان تهیه کرده بودند، آن‌ها را به فروش برسانند؛ چراکه اگر بیش‌ از این کاهش قیمت اتفاق بیفتد متضرر می ‌شوند و بر همین اساس می ‌توان عنوان کرد که وضعیت تقاضا نیز در این بازار دستخوش تغییراتی شده ‌است.

در حال ‌حاضر اخباری که از مرحله جدید و دور جدید مذاکرات منتشر شده نشان‌ دهنده این است که می ‌توان امیدوار بود و فضای کنونی را می ‌توان در صورت تداوم وضعیت مناسب، خوب تلقی کرد.

در حال حاضر بسیاری از بازارها منتظر نتیجه مذاکرات هستند و طبیعتاً اگر به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم شرایط اقتصادی بهتری حاکم خواهد شد و درنهایت مردم نیز وضعیت مناسب‌ تری را از نظر اقتصادی تجربه خواهند کرد و رونق اقتصادی را در عمل به شکل مناسبی شاهد خواهیم بود.

آن چه مشخص است این است که در حال حاضر شرایط فعلی یعنی شکسته شدن قیمت دلار و سکه تا حد قابل ‌توجهی، نتیجه دور جدید مذاکرات برجامی است که باید آن را به فال نیک گرفت.