کد خبر : 464545 تاریخ : ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۹ تير - 18:37
ریزش مخاطب در سینمای پساکرونا آرزو قادری / کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه

نوآوران آنلاین- طی دو سال اخیر کرونای بخش‌های مختلف ازجمله سینماها با مشکل تعطیلی مواجه بودند اما از ابتدای سال 1401 و با فروکش کردن موج کرونا سینماها رونق گرفتند و با شور و شوق فراوانی آغاز به کار کردند و فیلم‌های سینمایی را اکران کردند، اما باز هم شاهد بازگشت رونق به سالن‌های سینما و افزایش مخاطبان نبودیم.

با وجود این‌که موج کرونا که فروکش کرده ‌است و بسیاری از سینماها بازگشایی شده‌اند و فیلم‌ها به اکران درآمده‌اند، اما همچنان به شرایط قبل از کرونا در زمینه تعداد مخاطبان نرسیده‌ایم و متأسفانه باید گفت گیشه با وجود این‌که فیلم‌های مناسبی را به اکران گذاشته بود، اما همچنان ناکام بود و اصطلاحاً باید گفت سینمای ایران در شرایط کنونی مخاطب‌ریز است.

گیشه سینمای ایران در شرایط کنونی با ریزش مخاطب مواجه است در شرایط کنونی بسیاری از سالن‌های سینما بازگشایی شده‌اند، اما همچنان شاهد هستیم که با نیمی از ظرفیت میزبان مخاطبان هستند و باید علت این امر را در مسائل مختلفی جست‌وجو کرد. از یک‌ سو باید به تغییر عادات مردم اشاره کرد که همچنان از حضور در تجمعات در فضاهای بسته هراس دارند و از سوی دیگر باید به محتوای فیلم‌ها اشاره کرد که تا چه حد مطلوب نظر مردم بوده‌اند.

انتظار می‌رفت با کاهش آمار مرگ‌ومیرهای کرونای و بازگشایی مجدد سینماها شاهد استفاده از حداکثر ظرفیت سالن‌های سینمایی باشیم و تعداد تماشاچیان و مخاطبان به ‌طور قابل‌توجهی افزایش یابند، اما متأسفانه ما با گیشه‌ای مواجه هستیم که مخاطب‌ریز است و هنوز آن ‌طور که انتظار می‌ رفت، شاهد افزایش تعداد مخاطبان فیلم‌های سینمایی نیستیم و همچنان با رسیدن به دوره قبل ‌از کرونا فاصله زیادی داریم که باید در این خصوص به محتوا و ژانر فیلم‌های اکران شده نیز اشاره‌ای داشته‌باشیم.

طبیعتاً مخاطب آثاری را می‌پسندد که متناسب با روحیاتش باشند و یا نیازی از او رفع کنند. بر همین اساس تاکید می‌شود آثار سینمایی که غالباً برای سرگرمی، مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند از ژانر و محتوای مناسبی برخوردار باشند تا شاهد این سطح از شکست سنگین سینما نباشیم و گیشه پررونق و سالن‌های سینمایی پر از مخاطبی را تجربه کنیم.

در شرایط کنونی کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم، اما سینمای ایران با چالش بزرگ ریزش مخاطب مواجه شده ‌است و باید در این خصوص مسؤولان تدابیری اتخاذ کنند و راهکارهایی بیندیشند تا شاهد بازگشت صف‌های بلند به گیشه‌ها باشیم و آن‌طورکه انتظار می‌رفت با سالن‌های سینمایی شلوغ و پر مخاطب مواجه شویم.

متأسفانه در شرایط کنونی شرایط مالی خانواده‌ها نیز تغییر کرده و قدرت خریدشان با اُفت قابل‌توجهی مواجه شده که شاید این امر مجالی برای سرگرمی و تفریحاتی همچون سینما را در اختیارشان قرار ندهند. طبیعتاً یک خانواده چهار نفره معمولی اگر قرار باشد یک شب به سینما بروند علاوه ‌بر هزینه تهیه بلیت، نیاز به هزینه ایاب‌وذهاب و تامین خوراک مناسب دارند و با توجه به قابل‌توجه بودن بلیت سینماها این احتمال می‌رود که شاید یکی از دلایل اصلی ریزش مخاطبان، کاهش قدرت خرید مردم باشد.

در شرایط کنونی حتی بسیاری از سینماداران نیز معتقد هستند که افزایش قیمت بلیت‌ها در کم شدن مخاطبان بی‌تاثیر نبوده و سهم قابل‌توجهی را در زمینه ریزش مخاطبان گیشه به خود اختصاص داده ‌است و به ‌همین ‌جهت تاکید می‌شود مسؤولان حوزه فرهنگ و هنر کشور تصمیماتی اتخاذ کنند که هزینه تهیه بلیت سینما برای مخاطبان متناسب با قدرت خریدشان باشد و بتوانند از آثار سینمایی به ‌نحو مطلوبی استفاده کنند؛ از این‌ رو می‌توان اذعان‌ داشت گر چه کاهش چشمگیر آمار مخاطبان سینماها در شرایط کنونی تنها نتیجه کرونا و بروز شرایط سخت کرونایی نیست و ریزش مخاطب و عدم استقبال تماشاگران از آثار سینمایی، دلایل دیگری همچون مناسب نبودن محتوا و تکراری و کلیشه‌ای بودن ژانر فیلم‌های سینمایی و همچنین بالا بودن هزینه تامین بلیت به‌ ویژه برای یک خانوار را دارد و مسؤولان باید درصدد رفع مشکلات مذکور برآیند و به سمتی حرکت کنیم که استقبال مردم از آثار سینمایی به ‌طور قابل ‌توجهی باشد و از ظرفیت 100 درصدی سالن‌ های سینما برای نمایش آثار سینمایی استفاده کنیم.