کد خبر : 464724 تاریخ : ۱۴۰۱ جمعه ۷ مرداد - 19:52
مینو محرز در گفت و گو با نوآوران عنوان کرد: هشدار نسبت به غوغای کرونا به دنبال اُفت شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- متأسفانه در حال حاضر موج کرونا که برای مدتی در کشورمان فروخفته بود، طغیان کرده و این احتمال وجود دارد که در صورت عدم رعایت پروتکل ها شرایط سخت تر شود و اوضاع نگران کننده تر.

از این رو باید تاکید کرد که بیش از هر چیزی اکنون رعایت پروتکل ها جدی گرفته شود.

در شرایط کنونی با نگاهی به محیط های عمومی در جامعه متوجه خواهیم شد که بسیاری از افراد موارد بهداشتی که چندی قبل رعایت می کردند را رعایت نمی کنند و همین امر تهدیدی برای بروز شرایط دشوار و بالارفتن آمار مرگ است.

نمی توان قاطعانه اعلام کرد که کرونا چه آینده ای خواهد داشت، اما این طور که از اوضاع برمی‌آید، این ویروس همچنان ماندگار خواهد بود و میزان تلفات و مرگ و میرها به رفتار ما بستگی خواهد داشت که چگونه پروتکل ها را رعایت خواهیم کرد.

در همین خصوص دکتر مینو محرز، سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن کووبرکت، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: کشور ما از نظر کرونایی، روزهای پر فراز و نشیبی را گذراند و ما در پیک پنجم با شرایط سختی مواجه شدیم و تعداد زیادی از هم وطنان مان را از دست دادیم و روزهای بسیار نگران کننده ای در کشور حاکم بود. برای این که مجدد شاهد پیک سنگین و روزهای تلخ نباشیم، تنها راهکار این است که پروتکل ها را رعایت کنیم و با رعایت موارد بهداشتی تلاش کنیم تا میزان ابتلاها را به حداقل ممکن برسانیم.

وی ادامه داد: هر چه میزان ابتلاها افزایش یابد به موازات آن با افزایش مرگ و میرها نیز مواجه خواهیم شد. به همین جهت توصیه می کنم که حتماً همه افراد رعایت پروتکل ها را موردتوجه قرار دهند و از شرایط سخت دوری کنیم. هر چه رعایت پروتکل ها کاهش یابد نگرانی از جهت میزان ابتلا افزایش خواهد یافت.

سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن کووبرکت گفت: اکنون در شرایط حساسی قرار داریم و باید همه کمک کنیم تا گسترش کرونا به حداقل ممکن برسد. طی چند ماه اخیر تا حد قابل توجهی از میزان ابتلاء به کرونا و به تبع آن مرگ و میرها کاسته شد و شرایط باثبات و بهتری ایجاد شد و حتی برخی روزها حتی یک مرگ کرونایی نداشتیم که این وضعیت امیدوارکننده بود، اما اکنون مجدد شاهد گسترش کرونا هستیم و زیرسویه اومیکرون در شهرهای مختلف کشورمان شیوع داشته و وضعیت ناپایدار و شکننده ای را ایجاد کرده است که شاهد دو رقمی شدن مرگ و میرها و رشد ابتلاها هستیم. در حال حاضر مجدد شاهد تغییر رنگ شهرها هستیم و برخی شهرها شرایط سخت تری را تجربه می کنند.

محرز تاکید کرد: در حال حاضر همه افراد باید اقدام به تکمیل واکسیناسیون شان کنند و یا ایمن کردن بدن خود، سطح ایمنی بدن شان را بالا ببرند تا به این ترتیب در صورت ابتلا به کرونا، سیستم ایمنی بدن شان تقویت شود و ریسک مرگ و میرها کاهش یابد. طبیعتاً هر چه سیستم ایمنی بدن افراد قوی تر باشد، از شدت بیماری آن ها کاسته می شود و بهتر با این ویروس مقابله می کنند. در حال حاضر توصیه می کنم افراد واکسیناسیون را جدی بگیرند تا شرایط بهتری فراهم شود و به وضعیتی برسیم که میزان ابتلاء در کمترین سطح ممکن و تعداد فوتی ها به طور قابل ملاحظه ای کاهش یابد.

وی افزود: واکسیناسیون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تنها عاملی که موجب شد تا بتوانیم فوتی های کرونا را طی ماه های اخیر کنترل کنیم، تزریق واکسن بود. بر همین اساس تاکید می شود که حتما افرادی که اصلاً اقدام به تزریق واکسن نکرده اند، سریع تر اقدام کنند و افرادی که دوزهای تکمیل کننده را تزریق نکرده اند نیز نسبت به شرایط نگران کننده و صعودی ابتلاها و مرگ های کرونایی بی اعتنا نباشند و با تزریق واکسن، خود را ایمن کنند، البته این که تاکید بر واکسن می شود نباید به این معنا تلقی شود که حتما افرادی که واکسینه شده اند، در برابر کرونا ایمن هستند و دیگر مبتلا نمی شوند و اگر مبتلا شوند خطر مرگ آن ها را تهدید نمی کند، بلکه باید این تصور را به این شکل اصلاح کرد که افراد واکسینه شده نیز مبتلا می شوند، ولی با تزریق واکسن تلاش می شود تا سطح ایمنی شان تقویت شود؛ به گونه ای خطر مرگ آن ها را کمتر تهدید می کند.

سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن کووبرکت با ابراز نگرانی از کاهش قابل توجه سطح رعایت پروتکل ها مطرح کرد: متاسفانه چند ماه اخیر که کرونا فروکش کرد موجب شد که افراد چنین تصور کنند که این ویروس ضعیف شده و کاملاً از بین رفته است، در حالی که چنین نیست و کرونا همچنان در کشور ما شیوع دارد و ابتلا و مرگ های کرونایی را شاهد هستیم؛ به ویژه در شرایط کنونی که زیرسویه امیکرون قربانیانی داشته و شرایط را سخت کرده است. درواقع عادی انگاری کرونا و تصور این که شرایط عادی است، موجب شده تا افراد توجهی به رعایت پروتکل ها نداشته باشند و اوضاع را به گونه ای بی خطر و عادی بپندارند که حتی در محیط های سربسته شلوغ نیز ماسک استفاده نمی کنند. این در حالی است اگر همین طور شرایط پیش رود و افراد جامعه نسبت به رعایت پروتکل ها بی توجه باشند، شرایط روز به روز سخت تر می شود و وضعیت ناپایدار و سخت و نگران کننده ای حاکم می شود.