کد خبر : 464725 تاریخ : ۱۴۰۱ جمعه ۷ مرداد - 19:53
یک اقتصاددان در گفت و گو با نوآوران: کم فروشی و گران فروشی نان هر دو به زیان مردم است نیلوفر طهرانی اصل / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- یکی از مهم ترین نیازهای روزمره همه اقشار جامعه، نان است. طبیعتاً محصولی که این چنین اهمیت اساسی در زندگی مردم دارد، در صورت هر گونه تغییر قیمت یا کیفیت می تواند تبعاتی به دنبال داشته باشد.

البته مسؤولان مؤکداً تأکید کرده اند که هیچ گونه افزایش قیمتی در زمینه نان سنتی شاهد نخواهیم بود و قیمت ها بدون تغییر خواهد بود، اما قاعدتاً با توجه به بالا رفتن هزینه ها شاهد افزایش هزینه های نانوایان نیز خواهیم بود و این امکان وجود دارد که برخی اقدام به کم فروشی کنند تا بتوانند به این ترتیب هزینه های بالای شان را تا حدی جبران کنند.

در چنین شرایطی یکی از اقدامات، کم کردن چانه نان است که به زیان مصرف کننده تمام می شود.

در همین خصوص علی قنبری، اقتصاددان و استاد دانشگاه طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: در شرایط کنونی نانوایان نیز همچون سایر کسب و کارها به جهت افزایش هزینه های جاری همچون بالا رفتن اجاره بهای یک نانوایی و به ویژه افزایش پرداخت حقوق به کارکنان شان مجبور هستند بیش از قبل هزینه کنند و مخارج شان اصلاً قابل مقایسه با قبل نیست و طبیعتاً باید نان را با قیمت بیشتری در اختیار مردم قرار دهند، ولی بر اساس آن چه مسؤولان عنوان کرده اند امسال شاهد هیچ گونه افزایش قیمتی در زمینه نان نخواهیم بود.

وی افزود: به دنبال تثبیت قیمت نان این تصور که ممکن است برخی نانوایان، کم فروشی داشته باشند، مطرح شد. به همین منظور انتظار می رود که مسؤولان تدابیری بیاندیشند و شرایطی را فراهم کنند که در عین پایین نگه داشتن دستوری قیمت نان، نانوایان نیز دچار مشکل نشوند و به کم فروشی رو نیاورند؛ چرا که قاعدتاً هر گونه کم فروشی مشکلات بسیاری را برای مردم به دنبال خواهد داشت. به بیان دیگر باید اذعان داشت که هم کم فروشی و هم گران فروشی هر دو می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

این اقتصاددان گفت: اخیراً همچنین بحث هایی درخصوص فروش کیلویی نان مطرح شد که باید گفت این طرح لزوماً منجر به جلوگیری از کم فروشی نمی شود و طبیعتاً اگر سازوکار آن مشخص نباشد و یا به درستی عملیاتی نشود، می تواند مشکل آفرین باشد. باید مسؤولان دنبال راهکار اساسی و اصولی باشند و از مسیری منطقی اقدام به کنترل قیمت ها کنند. مهار تورم اقدام بسیار خوبی است؛ به ویژه در شرایط کنونی که مردم از مشکلات مالی رنج می برند و شرایط سختی حاکم شده است، اما باید از مجرای صحیح و غیردستوری این اتفاق صورت گیرد.

قنبری خاطرنشان ساخت: در حال حاضر به دنبال اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی بسیاری از کالاها مشمول افزایش قیمت شدند و شرایط سختی حاکم شد. طبیعی است وقتی محصولات و نیازهای مردم افزایش قیمت یابند، روزگار سختی ایجاد می شود و به همین دلیل باید حتماً مسؤولان تدابیری بیاندیشند و مانع از افزایش قیمت ها شوند تا مردم تحت فشارهای مالی قرار نگیرند؛ به ویژه در زمینه کالاهای اساسی هر گونه بروز گرانی موجب می شود که مردم دچار مشکل می شوند و وضعیت نامناسبی را تجربه کنند. از دیگر سو همچنین باید حمایت هایی از کسب و کارهایی که هزینه های تولیدشان افزایش قابل توجهی داشته نیز صورت گیرد تا آن ها نیز دچار مشکلات مالی نشوند.