کد خبر : 464740 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۸ مرداد - 21:32
کاهش ارزش پول ملی معیشت مردم را در محاصره قرار داده است علی صوفی / وزیر تعاون دولت اصلاحات

نوآوران آنلاین- بر کسی پوشیده نیست که یکی از اتفاقات تلخی که در اقتصاد کشور ما طی سال‌ های اخیر شاهدش بوده‌ ایم، کاهش ارزش پول ملی ایران بوده‌ است.

کاهش ارزش پول ملی ایران یعنی افزایش بهای ارزهای خارجی یعنی این ‌که پول ‌های خارجی و دلار بیش ‌از پول داخلی کشور ما بها و ارزش یابند که طبیعتاً در چنین شرایطی وضعیت معیشتی مردم روز به‌ روز بدتر می‌ شود و شرایط اقتصادی کشور سخت‌ تر می ‌گردد.

در حال حاضر بسیاری از اتفاقات تلخ، نتیجه سیاستگذاری ‌های اشتباه دولت ‌هاست و فقط مختص یک دولت نیست و نمی ‌توان تمام قصور را گردن یک دولت انداخت در دوره ‌های مختلف، دولت ‌ها سیاست ‌هایی را اتخاذ کردند و تمهیداتی اندیشیدند و تدابیری در پیش گرفتند که در نهایت نتیجه ‌اش در شرایط کنونی این شده که ارزش پول ملی تا حد قابل ‌توجهی کاهش ‌یافته است.

هر از چندگاهی طی سال ‌های مختلف ما با افزایش نوسانات در بازار ارز مواجه بوده ‌ایم و به ‌محض بروز نوسانات ارزی شاهد تلاطمات قیمتی در اقتصاد ایران نیز بوده ‌ایم.

به ‌نحوی‌ که بسیاری از قیمت‌ ها یکباره افزایش یافتند و نتیجه بالا رفتن دلار در سفرهای مردم به شکل حذف شدن کالاهای اساسی نشان داده شد. متأسفانه طی سال‌ های اخیر سفرهای مردم نسبت ‌به گذشته بسیار تفاوت کرده و وضعیت سختی حاکم شده و سبد معیشتی‌ شان کوچک ‌تر از قبل شده‌ است و تنها علتش این است که متأسفانه دولت‌ ها نتوانستند به‌ خوبی سیاستگذاری و اقتصاد را اداره کنند.

عدم توانمندی دولت ‌ها در اداره اقتصاد کشور موجب شده تا مردم ما قربانی سیاست ‌های اشتباه و تدابیر غلطی باشند که مسؤولان اندیشیده ‌اند.

در حال حاضر نیز مردم تبعات نبود کفایت و کارآمدی در مسؤولان را می‌ پردازند و جیب مردم خالی ‌تر از گذشته شده ‌است. حتی اگر یارانه‌ ها چندین برابر شوند و یا حقوق و دستمزدها چندین برابر افزایش یابند باز هم پاسخگوی نیازهای مردم نیست و حتی نمی ‌توانند یک ماه شان را به ‌طور کامل بگذرانند؛ چراکه هزینه ‌ها به‌ شدت بالاست و روز به‌ روز درحال افزایش هستند.

هزینه‌ های یک زندگی در حالی رو به افزایش است که متأسفانه مردم قدرت خریدشان متناسب با آن افزایش نمی ‌یابد و در حال حاضر دولت از طریقی اقدام به افزایش قدرت خرید مردم کرده که خود موجب افزایش نقدینگی می‌ شود و طبیعتاً افزایش نقدینگی نیز به دنبالش تبعاتی همچون گرانی را به دنبال دارد و بهتر بود که مسؤولان آرامش را به بازارهای اقتصادی بر باز می‌گرداندند و تورم را در یک محدوده مشخص و معینی کنترل می‌ کردند تا این ‌چنین شاهد بروز مشکلات اقتصادی نباشیم.

در حال‌ حاضر ارزش پول ملی ایران بسیار کاهش ‌یافته و به موازات آن شاهد کاهش قدرت خرید مردم هستیم. در واقع می ‌توان اذعان ‌داشت کاهش قدرت خرید مردم خود گواهی بر این مدعاست که پول ملی تا حد قابل زیادی از ارزش افتاده ‌است و در برابر ارزهای خارجی قادر به رقابت نیست.

مسؤولان باید تدابیری اتخاذ کنند و سیاستگذاری‌ هایی داشته باشند که پول ملی ایران قدرت خریدش افزایش یابد و ارزش و بهایش در مقایسه با دیگر ارزهای خارجی تا این اندازه سقوط نکند تا بتوانیم شاهد اتفاقات بهتر و روزهای بهتری در اقتصاد باشیم. هر چه ارزش پول ملی کاهش بیشتری یابد، قدرت خرید مردم به همان میزان کاهش می ‌یابد و شرایط سخت ‌تر و وضعیت بحرانی‌ تر می ‌شود. بر همین اساس تمام تأکیدات بر این باید باشد که دولتمردان و مسؤولان در حوزه‌ های مختلف اقتصادی به ‌گونه ‌ای اقدام کنند که ارزش پول ملی که تا حد زیادی افت داشته به شرایط قبل بازگردد و شاهد این نباشیم که مردم روز به ‌روز وضعیت شان وخیم ‌تر و اوضاع اقتصادی کشور بغرنج‌ تر شود.