کد خبر : 464741 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۸ مرداد - 21:33
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در گفت‌و‌گو با نوآوران: اشتغالزایی و رشد اقتصادی بدون سرمایه‌گذاری، ممکن نیست نیلوفر طهرانی اصل / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- یکی از مهم ‌ترین مشکلاتی که در اقتصادمان با آن مواجه هستیم، نبود سرمایه‌گذاری است. متأسفانه نبود سرمایه‌ گذاری در بخش ‌های مختلف موجب شده تا بسیاری از طرح‌ های اقتصادی نیمه ‌تعطیل باقی بمانند و بسیاری از بخش ‌های تولیدی و صنعتی با مشکل کمبود منابع مالی مواجه شوند. در واقع باید تاکید کنیم بر این‌ موضوع که هر چه سرمایه‌ گذاری در بخش ‌های تولیدی و صنعتی بیشتر باشد ما با رشد و شکوفایی بیشتری در اقتصاد شاهد خواهیم بود.

در همین خصوص حمیدرضا صالحی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: یکی از مهم ترین مسائلی که باید دولت ها در نظر داشته باشند این است که افزایش فرصت‌ های شغلی و اشتغالزایی مستلزم سرمایه ‌گذاری در بخش ‌های تولیدی و صنعتی است. تا زمانی‌ که بخش ‌های تولید و صنعت و کارخانجات و تولیدکنندگان ما قادر به گسترش سطح فعالیت تولیدی شان نباشند، طبیعتاً نمی ‌تواند نیروی انسانی بیشتری جذب کنند و حتی خطر تعدیل نیروی انسانی موجودشان نیز افزایش می ‌یابد. بر همین اساس تاکید می ‌شود که باید حتماً مسؤولان اقدام به افزایش زمینه‌ های مناسب برای سرمایه‌ گذاری در بخش ‌های تولیدی و صنعتی کنند.

وی افزود: متأسفانه از بخش ‌های تولیدی در حال حاضر هیچ‌ گونه حمایتی صورت نمی ‌گیرد و حتی به دلیل این ‌که امنیت سرمایه‌ گذاری در ایران وجود ندارد، افراد از سرمایه ‌گذاری و ورود سرمایه ‌شان به بخش ‌های تولیدی و صنعتی هراس دارند. طبیعی است در شرایطی که هیچ‌ گونه امنیتی در اقتصاد حاکم نیست و هیچ ‌گونه شفافیتی وجود ندارد افراد سرمایه‌ های شان را وارد نمی‌ کنند؛ این در حالی است که ما باید هم سرمایه‌ گذاری داخلی را تقویت کنیم و هم سرمایه‌ های خارجی را جذب کنیم؛ به ‌طوری‌ که در مرحله اول یعنی جذب سرمایه ‌های داخلی همچنان مانده ‌ایم و ناتوان از جذب سرمایه‌ ها هستیم؛ چرا که افراد اعتماد نمی ‌کنند و علت اصلی این امر بروز تلاطمات و نا آرامی در اقتصاد است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی مطرح کرد: قاعدتاً در اقتصادی که به‌ جای آرامش اقتصادی با تلاطمات و نا آرامی ‌هایی اقتصادی مواجه هستیم نمی‌ توانیم انتظار داشته ‌باشیم که شرایط مناسبی برای سرمایه‌ گذاری حاکم شود و افراد بتوانند به ‌خوبی اقدام به سرمایه‌ گذاری کنند. بر همین اساس توصیه می ‌شود مسؤولان نسبت ‌به ایجاد شفافیت اقتصادی اقدام کنند و شرایط را به ‌گونه ‌ای فراهم کنند که امنیت سرمایه ‌گذاری وجود داشته باشد و افراد بتوانند اعتماد کنند تا سرمایه ‌های شان را در بخش‌ های مختلف داخلی کشورمان سرمایه ‌گذاری کنند. متأسفانه ما در بخش‌ های تولیدی و صنعتی با مشکل و خلأ بسیار زیادی در زمینه کمبود منابع مالی مواجه هستیم و در بسیاری از طرح‌ های اقتصادی خوب نیز با مشکلات مالی مواجه هستیم که انتظار می ‌رود مسؤولان زمینه سرمایه ‌گذاری در این بخش‌ ها را فراهم کنند و یا این‌ که خود به حمایت از آن ‌ها بپردازند.

صالحی ادادمه داد: دولت به شکل‌های مختلف همچون اعطای تسهیلات با سود کم و یا هر نوع حمایت دیگری می ‌تواند شرایط مناسبی را رقم بزند. بر همین اساس تاکید می ‌شود اگر مسؤولان شعار تحقق فرصت‌ های شغلی جدید و مناسب را سر می‌ دهند حتماً این نکته را نیز در نظر داشته باشند که باید زمینه سرمایه ‌گذاری را فراهم کنند تا بتوانیم در بخش ‌های تولیدی با سرمایه‌ های مردمی مواجه شویم که این سرمایه ‌های مردمی می ‌تواند تولید داخل را تقویت کند و زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی را فراهم کند و فرصت‌ های شغلی جدیدی ایجاد کند و از بیکاری و تعدیل نیروی انسانی جلوگیری کند.