کد خبر : 464886 تاریخ : ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۵ مرداد - 19:47
نوآوران بررسی کرد مردم خواهان ثبات و آرامش‌اند نه افزایش حقوق آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- پرواضح است که افزایش حقوق بدون در نظر داشتن تبعاتی که در زمینه جهش یکباره قیمت ها خواهد داشت، اقدامی نسنجیده می باشد و بهتر است که مسؤولان در این راستا تجدیدنظر کنند.

بدون شک هر گونه افزایش نقدینگی در جامعه آثاری به دنبال خواهد داشت و باید پیش از اجرای هر قانونی به طور کامل جوانب را در نظر گرفت.

کشور ما امروزه در شرایط بسیار حساسی قرار دارد و مشکلات اقتصادی بسیاری ایجاد شده که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. باید برای برون رفت از این وضعیت دشوار آرامش و ثبات به عنوان نسخه شفابخش اقتصاد مورد توجه قرار گیرد.

امروزه مهم ترین وظیفه و رسالت مسؤولان این است که معیشت و وضعیت زندگی افراد را به گونه ای ساماندهی کنند که مشکلی در زمینه تأمین نیازهای شان احساس نکنند. شرایط اقتصادی بسیار نگران کننده است و تاثیرات سوء این نابه‌سامانی های اقتصادی در زندگی اقشار آسیب پذیرتر هویداست.

حقوق و دستمزدها اصلا تناسبی با میزان تورم ندارند. نباید شکاف میان این دو اصل مهم به اندازه ای بالا باشد که مردم تحت فشارهای سنگین مالی باشند.

طرح ها و برنامه های مختلف اقتصادی باید با این محوریت طراحی و اجرا شوند که زندگی مردم در شرایط مناسبی قرار گیرد نه این که همین طور سیر نزولی در زمینه معیشت داشته باشند. مردم ما امروزه اصلا قدرت پس انداز ندارند و حتی نمی توانند زندگی معمول شان را بگذرانند.  

شرایط واقعاً اسفبار است. همه افراد در هر سطح و جایگاهی که باشند با مشکل مالی مواجه اند و گرانی ها اجازه نمی دهد آن ها طعم رفاه حتی هر چند اندک را بچشند.

مشکلات مالی خانوارها به دلیل رشد یکباره قیمت اقلام ضروری شان است و چاره ای نیز جز تهیه مایحتاج شان با قیمت های بسیار بالا ندارند.

باید ضمن این که تورم را کنترل می کنیم، اقدامات مناسبی نیز در راستای افزایش قدرت خرید مردم صورت گیرد.

افزایش حقوق کارکنان قطعاً به نو به خود رقم زننده تورم خواهد بود و بر میزان قدرت خرید قشر کارگر بسیار تاثیر خواهد گذاشت.

در این وضعیت اگر حقوق کارگران به اندازه کارمندان بخش های دولتی افزایش نیابد قشر کارگر بیش از پیش دچار مشکل می شود. نمی توان حقوق بخشی از حقوق بگیران را افزایش دهیم اما حقوق برخی دیگر را بالا نبریم. بهترین اقدام در چنین حالتی این است که میزان تورم را کنترل کنیم.

طبیعتاً وقتی گرانی های گاه و بیگاه صورت نگیرد، نیازی به افزایش حقوق ها به میزان قابل توجه وجود نخواهد داشت.

افزایش حقوق فی‌نفسه خوب است، اما به شرطی که میزان قدرت خرید مردم را افزایش دهد نه این که فقط بر روی کاغذ اعداد را تصویب و اجرا کنیم، در حالی که اصلاً قادر به پرداخت نباشیم و نهایتا به تعدیل نیرو و یا تاخیر در پرداخت ها و مهم تر از همه افزایش تورم بیانجامد. 

مردم زیان اصلی گرانی ها را می پردازند و از این میان قشر کارگر بیش از سایر اقشار مجبور به حذف نیازهای ضروری از سفره های شان هستند.

گرانی ها مجالی برای ایجاد شرایط مناسب رفاهی به مردم نمی دهد. متأسفانه تداوم این وضعیت موجب شده تا طبقه متوسط که چندی پیش اکثریت مردم را تشکیل می دادند، اکنون به قشر فقیر تبدیل شده اند.

بسیاری از خانواده ها اکنون زیر خط فقر هستند و بسیاری دیگر نیز به این عده افزوده می شوند؛ چرا که این طور که از اوضاع برمی آید روز به روز شرایط اقتصادی بدتر می شود و ادامه زندگی نیز دشوارتر. بررسی تورم طی سال های اخیر به خوبی نشان از آن دارد که در بخش مدیریت با مشکل مواجه هستیم و با تناقضاتی در زمینه اجرای طرح های اقتصادی مواجه هستیم که مردم، قربانی همه این پارادوکس ها هستند.

به همین جهت مردم بیش از این که خواهان افزایش حقوق باشند ثبات و آرامش اقتصادی را طلب می کنند.

مسلماً تا زمانی که مردم طعم تلخ تورم را نچشند و بتوانند نیازهای شان را با درآمد فعلی شان تأمین کنند، نیازی به این نخواهند داشت که هر سال و یا سالی چند بار حقوق شان افزایش یابد.