کد خبر : 464888 تاریخ : ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۵ مرداد - 19:51
احزاب قوی و فعال؛ زمینه ساز تقویت اتحاد و انسجام ملی مرتضی مبلغ / معاون وزارت کشور دولت اصلاحات

نوآوران آنلاین- بر کسی پوشیده نیست که احزاب نقش مهمی در پیشبرد امور مهم در کشورها دارند. در بسیاری از جوامع جریان های سیاسی در قالب حزب های قوی در حال فعالیت هستند و اتفاقات خوبی را رقم زده اند.

یکی از مشکلاتی که اکنون در کشورمان با آن مواجه هستیم نبود احزاب به معنای واقعی کلمه است.

تحزب آن چنان که باید و شاید در کشور ما وجود ندارد و احزاب فعالیت قابل توجهی ندارند؛ این در حالی است که در کشورهای دارای حزب، شرایط بهتر است و وضعیت مناسب تری حاکم است.

در واقع می توان گفت احزاب پیشران کشورها به سمت توسعه مطلوب هستند. بدون شک در این میان هر نظام سیاسی که فاقد حزب باشد از مزایای مطلوب آن نیز بی بهره خواهد بود.

پرواضح است در جامعه ای که احزاب قادر به فعالیت قوی هستند و می توانند به عنوان رابط میان مردم و مسؤولان کارکردهایی داشته باشند، شرایط مناسبی برقرار است و مشکلات کمتری وجود دارد.

از این رو باید تلاش ها به سمت تقویت تحزب در کشور تقویت شود. اگر این اتفاق بیافتد، رابطه میان مردم و مسؤولان که طی سال های اخیر به شدت آسیب دیده است، تا حدی ترمیم خواهد شد.

به اعتقاد من احزاب فعال در کشور می توانند شرایط موجود را تا حد زیادی ساماندهی کنند و وضعیت را به گونه ای تغییر دهند که شاهد گسترش رضایت در جامعه باشیم.

یکی از مهم ترین عواملی که اتحاد و انسجام ملی را تضمین می کند رضایت گسترده در میان عموم جامعه است.

باید اذعان داشت که احزاب با فعالیت مناسب شان می توانند راه موفقیت و شکوفایی کشور در همه زمینه ها را هموار کنند. تجربه فعالیت احزاب در کشورهای توسعه یافته گویای آن است که باید به این سمت حرکت کنیم که احزاب و جریان های سیاسی مختلف مجالی برای جولان در عرصه های مختلف کشور بیابند.

به همین جهت باید دولتمردان ابتدا ناامیدی و بی اعتمادی را از جامعه دور کنند و سپس زمینه تقویت اتحاد و انسجام ملی را فراهم نمایند که برای تحقق این امر مهم نیاز به احزاب قوی و فعال در جامعه داریم تا بتوانند به خوبی نقش خود را ایفا کنند.

پیگیری مطالبات مردم توسط احزاب از جمله اقداماتی است که در صورت وجود تحزب در کشور می توانیم به آن امید داشته باشیم. متاسفانه دولت ها یکی از پس دیگری می آیند و می روند و با شعار مردم را دلگرم می کنند، اما مردم در پایان عمر دولت شان با مشاهده عدم تحقق وعده های شان دلسرد می شوند و اعتمادشان را نسبت به همه مسؤولان از دست می دهند.

این در حالی است که اگر احزاب قوی و کارآمد در کشور ما فعالیت داشته باشند می توانند از طریق پیگیری امور مردم، مسؤولان را ملزم به ایجاد شرایط مطلوب برای مردم کنند.

در چنین شرایطی بسیاری از انتظارات مردم جامه عمل پوشانده می شود و رضایت عمومی حاصل می شود.

کشور ما طی سال های اخیر از این ناحیه نبود اعتماد و رضایت عمومی به شدت آسیب دیده است و نیازمند تمهیدات و اقداماتی برای عبور از بحران بی اعتمادی فعلی هستیم.