کد خبر : 465001 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۷ شهريور - 19:32
ضرورت اتخاذ سیاست‌هایی در راستای فقرزدایی حمیدرضا صالحی / عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی

نوآوران آنلاین- فقر از جمله واژه‌ های نام‌آشنایی است که طی سال ‌های اخیر مردم ایران تا حد زیادی آن را به‌ طور محسوس و ملموس در زندگی‌ شان حس کرده ‌اند و طعم تلخ اش را چشیده ‌اند.

متأسفانه مردم ما در وضعیت نامناسبی به سر می ‌برند و قیمت ‌ها تفاوت بسیار زیادی با قدرت خرید آن ‌ها دارد. در نهایت تداوم این رویه منجر به گسترش فقر شده‌ است. همان ‌طور که بر همگان روشن است در حال حاضر بسیاری از اقشار به ‌ویژه اقشار آسیب ‌پذیر با فقر دست ‌و پنجه نرم می‌ کنند و طی یک دهه اخیر سیاست‌ های اقتصادی به ‌گونه‌ ای بوده که مردم تا حد زیادی زیر خط فقر رفته ‌اند و افرادی که پیش ‌تر زیر خط فقر نبوده ‌اند نیز این شرایط را تجربه کرده ‌اند.

امیدواریم تدابیری توسط دولتمردان اندیشیده شود تا به ‌جای فقرزایی شاهد فقرزدائی باشیم، اما متأسفانه در اقتصاد ایران به دلیل این ‌که زیرساخت ‌ها نامناسب است، روند گسترش فقر نیز صعودی است که انتظار می ‌رود با توجه به شرایط موجود دولتمردان سیاست ‌هایی را اتخاذ کنند و تمهیداتی را بیاندیشند که شاهد رفع مشکلات باشیم.

طبیعتاً رفع مشکلات مستلزم اصلاح زیرساخت ‌ها و انجام برخی امور است که مرتبط با معیشت مردم می ‌باشد؛ از این‌رو تاکید می‌ شود حتماً زیرساخت‌ های اقتصادی در کشورمان اصلاح شوند تا مسیر هموار شود. 

در شرایطی که اقتصاد ایران وضعیت نامناسبی را از نظر زیرساخت ‌ها تجربه می ‌کند و سیاست‌ های اشتباه تکرار می ‌شوند نمی ‌توان انتظار بهبود و ساماندهی اوضاع اقتصادی رو داشت و طبیعتاً در چنین فضایی معیشت مردم نیز نه ‌تنها روز به‌ روز بهتر نمی‌ شود، بلکه بدتر می ‌شود و سفره ‌های مردم کوچک‌ تر و بی‌ رونق تر از قبل خواهند شد و نتیجه این امر را می ‌توان در سیاست ‌های اشتباه و نبوده شرایط اقتصادی مناسب جُست.

طبیعتاً وضعیت زندگی مردم نتیجه و بازتابی از عملکرد مسئولان و کارنامه اجرایی آن‌ ها در عمل خواهد بود. ما در کشورمان همواره با مشکلاتی از جمله نبود اهتمام و اراده جدی مسئولان در عمل در راستای رفع مشکلات مواجه بوده ‌ایم که انتظار می‌ رود در حال حاضر که وضعیت معیشتی تا حد زیادی آسیب ‌پذیر شده‌ است و مردم در شرایط ناگواری به سر می‌ برند، مسئولان اقدام به تغییر سیاست ‌ها کنند و عملکردی از خود بر جای گذارند که شرایط معیشتی مردم بهبود یابد و اقتصاد کشور از وضعیت مناسب ‌تری برخوردار شود و در چنین شرایطی نیازمند عمل‌گرایی هستیم و باید فارغ از شعار و طرح وعده ‌های زیبا اتفاقات خوبی را در عمل شاهد باشیم نه در وعده و شعار.