کد خبر : 465003 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۷ شهريور - 19:55
بازگشت گرانی به بازار خودرو تحت تأثیر نوسانات دلار فربد زاوه / کارشناس حوزه خودرو

نوآوران آنلاین- طی روزهای اخیر به ‌دنبال نتایج مذاکرات برجام شاهد کاهش قیمت‌ ها در بازارهای اقتصادی کشورمان بودیم؛ به‌ ویژه در بازار ارز شاهد نوسانات قیمتی بودیم که به ریزش قیمت ها منجر شد و در بازار خودرو نیز همین‌ طور شاهد کاهش قیمت ‌ها و در پیش گرفته شدن روند نزولی بودیم.

اما این روند چندان تداوم نیافت و در حال‌ حاضر به ‌دنبال تغییرات ایجاد شده شاهد افزایش نرخ دلار و به‌ دنبال آن بالا رفتن قیمت‌ ها در بازار خودرو هستیم. 

امروز پس ‌از چندین روز، بازار خودرو مسیر صعودی در پیش گرفت و افزایش قیمت ‌ها را تجربه کرد که می ‌توان آن را نتیجه افزایش نرخ دلار دانست که افزایش نرخ دلار نیز درواقع تحت تاثیر سیگنال ‌های برجام است که درنهایت به بازار خودرو ختم شد و افزایش قیمت ‌ها را در این بازار نیز شاهد بودیم.

اگر مذاکرات بلاتکلیف باقی بماند و تکلیف برجام مشخص نشود، این امکان وجود دارد که سیگنال ‌های منفی از سمت مذاکرات ارسال شود و همچنان روند قیمت‌ ها در بازار دلار صعودی باشد و بازارهای اقتصادی دیگر همچون خودرو نیز به‌ دنبال آن افزایش قیمت و تنش ‌هایی را تجربه کنند.

نمی ‌توان پیش ‌بینی مشخصی از آینده قیمت‌ ها در بازارهای اقتصادی ایران داشت. در بازار خودرو نیز همین ‌طور نمی ‌توان پیش ‌بینی کرد که شرایط به چه نحو خواهد بود. این امکان وجود دارد که در بازار مجدد شاهد کاهش قیمت‌ ها باشیم و همچنین این امکان نیز محتمل است که با التهاب قیمت‌ ها مواجه شویم و همه مسائل به این باز می‌گردد که مذاکرات هسته ‌ای چگونه پیش رود و چه نتیجه ‌ای داشته باشد.

بازارهای اقتصادی ایران تا حد زیادی تحت تأثیر مسائل سیاسی هستند و مسائل سیاسی در کشور ما در حال حاضر تعیین ‌کننده همه امور هستند و این سیاست ها نیز تحت تاثیر مذاکرات بر جامی قرار گرفته ‌اند.

در چنین شرایطی انتظار می ‌رود مسئولان تا حد ممکن از شدت التهابات و تنش ‌ها و تشویش ‌های موجود در اقتصاد بکاهند. بازار خودرو در حال حاضر مجدد با افزایش قیمت ‌ها مواجه شده است؛ چراکه نرخ دلار افزایش یافته و قیمت دلار نیز کاملاً تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ ای است و افزایش و کاهش آن به این نکته باز می‌گردد که مذاکرات چه روندی را در پیش گیرد.

برای نمونه می ‌توان به زمانی اشاره داشت که از شدت نوسانات دلار در روزهای اخیر کاسته شده بود و در آن زمان، مذاکرات برجامی در مسیر مطلوبی قرارگرفته بود.

به ‌همین ‌جهت توصیه می ‌شود مسئولان تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات بازارها را به‌ گونه‌ ای آرام کنند و اجازه ندهند دوباره موجی از افزایش قیمت ‌ها را شاهد باشیم؛ چرا که شرایط اقتصادی بسیار نامناسب است و بالا رفتن قیمت ‌ها معیشت مردم را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌ دهد.

در شرایط کنونی بسیاری از افراد دست نگه داشته اند و اقدام به خرید خودرو نمی کنند تا نتیجه نهایی مذاکرات مشخص شود و تکلیف واردات خودرو نیز تعیین شود و قیمت ها نهایی شود و سپس اقدام به تقاضا برای خرید در بازار داشته باشند.