کد خبر : 465004 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۷ شهريور - 19:56
عضو کمیته علمی کشوری کرونا در گفت‌و‌گو با نوآوران تأکید کرد: ضرورت رعایت پروتکل‌ها در آستانه آموزش‌های حضوری مدارس نیلوفر طهرانی اصل / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- در حال‌ حاضر در آستانه بازگشایی مدارس هستیم و کمتر از یک ماه دیگر به آغاز آموزش‌ های حضوری در مدارس زمان باقی‌ مانده است.

بسیاری از مسئولان عنوان می‌ کنند که در سال تحصیلی جاری آموزش ‌ها به‌ صورت حضوری خواهد بود و خبری از آموزش آنلاین نیست.

در چنین شرایطی باید این نکته را خاطرنشان کنیم که کرونا همچنان هست و امکان این ‌که موج ‌های شدیدتر را تجربه کنیم وجود دارد.

بر همین اساس باید خانواده ها هوشیار باشند و آموزش ‌های لازم را در زمینه رعایت پروتکل ‌ها به فرزندان شان به ‌نحوی صحیح و مطلوب داشته باشند تا با رعایت پروتکل ‌ها تلاش کنیم از شدت شیوع این ویروس تا حد قابل ‌توجهی کاهش یابد و قربانیان کمتری داشته باشد.

در همین خصوص حمید سوری، عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ طی گفت و گویی با خبرنگار روزنامه نوآوران اظهار داشت: متأسفانه کرونا طی دو سال اخیر در کشورمان روزهای سخت و ناگواری را رقم زده و اتفاقات تلخی را به دنبال داشته و مرگ بسیاری از هم ‌وطنان مان را شاهد بودیم.

وی افزود: نباید به شرایط سخت کرونایی برگردیم و این امر فقط از طریق تزریق واکسیناسیون و تکمیل دوزهای یادآور و همچنین رعایت پروتکل ‌ها اتفاق می ‌افتد. باید همه افراد این نکته را در نظر داشته باشند که رعایت پروتکل‌ ها تا حد زیادی می ‌تواند کمک به جلوگیری از شیوع کرونا کند.

سوری گفت: درحال حاضر که قرار است آموزش ‌ها به ‌صورت حضوری صورت گیرد رعایت پروتکل ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. متأسفانه بسیاری از کودکان به ‌ویژه در دوره ابتدایی به ‌جهت این ‌که چندان آشنایی کافی با پروتکل‌ ها ندارند و ضرورت و اهمیت آن را درک نمی کنند، خطر تهدیدشان می‌ کند و حتی اگر خودشان نیز به کووید 19 به‌ صورت شدید مبتلا نشوند، این امکان وجود دارد که کرونا را به خانواده‌ های شان منتقل کنند و افراد سنین بالا و سالمندان خانواده ‌شان را منتقل کنند و شرایط سختی را برای آن‌ ها رقم بزند؛ چراکه بسیاری از کودکان گرچه خود علائمی ندارند، اما قابلیت انتقال این ویروس را تا حد بالایی دارند.

وی تأکید کرد: خانواده ها باید هوشیار باشند و این نکته را در نظر داشته باشند که کوچک ‌ترین علائمی را جدی بگیرند و با آموزش پروتکل ‌ها به فرزندان شان تلاش کنند تا ریشه کرونا تا حد زیادی ضعیف شود و شیوع کمتری داشته باشد؛ به ‌ویژه در فصل زمستان که کلاس ‌های درس قطعاً با درها و پنجره‌ های بسته مواجه خواهد شد، امکان انتقال کرونا در نبود تهویه مناسب در کلاس ‌های درس حضوری وجود دارد و باید در این زمینه مسئولان مدارس نیز هوشیار باشند و تدابیری بیندیشند تا شاهد کاهش شیوع کرونا باشیم.

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ عنوان کرد: در حال ‌حاضر سویه‌ های غالب کرونا در کشورمان از جنس زیرسویه‌های امیکرون هستند و امکان انتقال آن ‌ها بسیار بیشتر از سویه‌ های دیگر است و با سرعت بسیار بالایی منتقل می‌شوند. به همین دلیل رعایت پروتکل‌ ها از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است و باید همه نسبت ‌به آن توجه کافی داشته ‌باشیم. آموزش در مدارس بایستی در محیطی صورت گیرد که همه پروتکل ‌ها رعایت شود و خطر شیوع موج‌ های شدیدتر کشورمان را تهدید نکند. طی ماه ‌های اخیر تا حدی قادر به کنترل کرونا بوده ‌ایم، اما در هفته های اخیر سطح مرگ ‌و میرها و شدت ابتلا به کرونا تا حدی افزایش یافت و نباید اجازه دهیم این روند تداوم یابد و باید با رعایت پروتکل ‌ها تمام تلاش مان را در راستای کنترل این ویروس کنیم و اجازه ندهیم آموزش ‌های حضوری، کنترل کرونا را از دست مان خارج کند.