کد خبر : 465021 تاریخ : ۱۴۰۱ سه شنبه ۸ شهريور - 20:15
سایه سنگین فرار مالیاتی سودجویان بر اقتصاد کامران ندری / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- در اقتصاد همه کشورها معمولاً حدی از فرار مالیاتی وجود دارد. در کشور ما نیز این اتفاق می افتد و نمی توان انکار کرد که فرار مالیاتی توسط عده ای از افراد برخوردار از نفوذ همه ساله رخ می دهد.

بخش مهمی از کسری بودجه ها در کشور ما نیز از همین فرارهای مالیاتی ناشی می شود؛ چرا که یکی از راه های مهم کسب درآمد، پرداخت مالیات است.

در اقتصاد کشور ما برخی اصناف با وجود درآمد کم و مشکلات اقتصادی بسیار زیادی که دارند بر اساس قانون اقدام به پرداخت مالیات می کنند، اما عده ای که از منابع مالی بالایی نیز برخوردار هستند راه فرار از پرداخت مالیات را یافته اند و با وجود این که از شرایط مالی مناسبی برخوردار هستند، اما تا جایی که بتوانند برای خود منفعت کسب می کنند.

متأسفانه برخورد قاطعی با سودجویان نمی شود و به همین دلیل آن ها فضا را برای قانون شکنی و دست اندازی به بیت المال مناسب می بینند. در حالی که اگر برخوردهای سختگیرانه ای با فراریان مالیاتی صورت می گرفت اکنون شرایط بهتری حاکم بود و با آمار قابل توجه در این زمینه مواجه نبودیم.

باید به هر نحو ممکن راه فرار مالیاتی بر خاطیان بسته شود و اجازه ندهیم که افراد حقیقی یا حقوقی با عدم پایبندی به قانون، مشکلاتی را برای اقتصاد داخلی ایجاد کنند. فرار مالیاتی، اتفاق تلخی است که وقوع آن موجب شده تا در زمینه مالی با کمبودهای بسیار مواجه شویم. به ویژه در حال حاضر که کشور با کسری بودجه مواجه است انتظار می رود که راه بر فراریان مالیاتی مسدود شود.

متاسفانه در اقتصاد ما شفافیت وجود ندارد و همین امر موجب می شود که برخی فکر تخلف به سرشان بزند و منافع شخصی خود را تامین کنند. این تامین منافع عده ای به معنای تضییع حقوق دیگر افراد است و مشکلات بسیاری در اقتصاد ایجاد می کند.

دولت ها معمولا شعار مبارزه با فساد را سر می دهند، اما در زمینه جلوگیری از فرار مالیاتی که به نوعی سوء استفاده شخصی برخی افراد سودجو از بیت المال است اتفاقی نمی افتد و برخی با سوء استفاده از جایگاه شان اقدام به فرار مالیاتی می کنند و در نهایت مردم هستند که متضرر می شوند؛ چرا که در صورت کسری بودجه و عدم توانایی دولت در پرداخت هزینه های جاری کشور مردم آسیب می بینند.