کد خبر : 465035 تاریخ : ۱۴۰۱ جمعه ۱۱ شهريور - 18:46
روزهای بی‌ رونق مسکن در فصل طلایی خریدوفروش‌ها بیت‌الله ستاریان / کارشناس حوزه مسکن

نوآوران آنلاین- به‌ طور معمول، تابستان فصل طلایی نقل‌ و انتقالات و خرید بازار مسکن محسوب می‌ شود، اما در حال حاضر با توجه به این‌ که دو ماه از فصل تابستان می‌ گذرد، همچنان بازار مسکن نتوانسته سهم قابل‌ توجهی از خرید و فروش ها را به خود اختصاص دهد و رکود همچنان در این بازار موج می‌ زند که علت اصلی آن طبیعتاً بالا بودن قیمت‌ ها و خارج از دسترس بودن مسکن برای خانوارهای ایرانی است.

متأسفانه باید عنوان کنیم که قیمت‌ ها بالاست و درآمدها تناسبی با قیمت‌ ها ندارند و بسیاری از خانوارها که اجاره‌ بها می‌ پردازند مجبور هستند بخش قابل‌ توجهی از درآمدشان را صرف پرداخت اجاره ماهیانه کنند و به‌ این‌ ترتیب قادر به خرید نخواهند بود. به‌ همین‌ جهت طی سال‌ ها و به ویژه طی ماه‌ های اخیر بازار مسکن با افت شدید خرید و فروش‌ ها مواجه شده‌ است؛ چراکه خریدار واقعی یعنی مردم قدرت مالی برای خرید ندارند و درنهایت با کسادی بازار مسکن مواجه خواهیم بود.

البته طی یک‌ ماه اخیر با توجه به تثبیت نرخ ارز و عدم افزایش ارز و کاهش نوسانات ارزی تا حدی شاهد تثبیت قیمت‌ ها در بازار مسکن نیز بودیم، اما تثبیت نسبی قیمت‌ ها در بازار مسکن به اندازه‌ ای نبوده که مردم از نظر مالی قادر به خرید مسکن باشند.

حتی در زمینه اجاره‌ بها نیز نمی‌ توان چندان ابراز امیدواری کرد که روزهای خوب و طلایی پیش رو داشته باشیم.

بر همین اساس باید عنوان کنیم رکود ایجاد شده در بازار مسکن تنها در صورتی رفع خواهد شد که رونق به زندگی و معیشت مردم بازگردد و آن‌ ها بتوانند نیازشان به مسکن که نیاز واقعی است و مصرف‌ کننده واقعی مسکن مردم هستند تأمین کنند.

در غیر این صورت بازار مسکن شاهد غیاب مصرف‌ کنندگان اصلی در حوزه خرید و فروش و حضور دلالان که مترصد فرصت مناسب برای بهره‌ برداری از وضعیت موجود و رشد قیمت‌ ها هستند، خواهد بود.

امیدواریم شرایط به‌ گونه‌ ای باشد که قدرت خرید مردم به‌ نحوی تقویت شود که بتوانند مسکن مناسبی تهیه کنند و رونق به بازار برگردد. در حال حاضر با توجه به این‌ که در فصل طلایی نقل‌ و انتقالات به سر می‌ بریم، اما همچنان مسکن روزهای بی رونقی را سپری می‌کند.