کد خبر : 465066 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۱۲ شهريور - 20:21
یک اقتصاددان در گفت و گو با نوآوران: نقدینگی مردم افزایش پیدا نمی‌کرد گرانی کمتری را تجربه می کردیم نیلوفر طهرانی اصل / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- بر کسی پوشیده نیست که سیاست های اقتصادی به ویژه طرح های اقتصادی که در حوزه ارز اتفاق می افتند تأثیرات زیادی در شرایط اقتصادی کشور بر جای خواهند گذاشت.

تأکید اصلی تحلیلگران و صاحبنظران این است که دولت باید درخصوص اجرای سیاست حذف ارز 4200 تومانی با درایت و تدبیر بیشتری عمل می کرد؛ چرا که تأثیر مستقیمی بر معیشت و زندگی مردم گذاشت و شرایط نامناسبی را برای رفاه از جهت بروز گرانی ها در جامعه ایجاد کرد.

به همین جهت تأکید می شود اکنون که این طرح اجرایی شده است، مسؤولان اجازه ندهند که گرانی های جدید بر مردم تحمیل شوند.     

در همین خصوص آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی کشور ما مناسب نیست که شرایط چندان خوشایند نیست و می‌توان عنوان کرد که مردم وضعیت سختی را در زمینه رفاهی و معیشتی سپری می کنند. اتفاقات تلخی در حوزه اقتصاد کشور ما طی سال‌های اخیر رخ داده است که می‌توان به نبود نظارت کافی در عرصه‌های مختلف اقتصادی و خلأ تنظیم بازار و همچنین عدم مدیریت صحیح اقتصاد در این خصوص اشاره کردند. هر یک از مواردی که منجر به بروز مشکلات اقتصادی می‌شوند باید مورد واکاوی قرار بگیرند تا در دولت فعلی نیز شاهد تداوم روند اشتباه گذشته نباشیم.

وی معتقد است که بهتر بود سیاست حذف ارز 4200 تومانی در شرایطی که کشور ما با وضعیت اقتصادی نامناسب مواجه است صورت نگیرد و این طرح عملیاتی نشود تا شاهد برقراری یک ثبات نسبی باشیم و برای مدتی تورم ثابت باشد و افزایش نیابد و باید حتماً سیاست‌های جایگزین مناسبی برای رسیدگی به وضع برای بهبود وضعیت معیشت مردم و تقویت قدرت خرید آنها صورت می گرفت و اگر هدف قطعی دولت حذف ارز ترجیحی بود باید زمینه را به گونه‌ای مهیا می کردند که شرایط طوری پیش می رفت که شاهد تورم و وارد شدن شوک به سفره‌های مردم نبودیم.

این اقتصاددان ادامه داد: دولت فعلی یکی از مهم ترین وظایفی که بر عهده دارد این است که مشکلات اقتصادی مردم را به حداقل برساند و شرایط رفاه مطلوب برای مردم فراهم کند. معیشت مردم طی سال‌های اخیر بسیار آسیب دیده است و دولت فعلی باید این آسیبی که به معیشت مردم طی سال های اخیر وارد شده است را کاهش دهد و شرایط را به گونه‌ای سر و سامان دهد که طعم تلخ مشکلات اقتصادی جای خود را به طعم شیرین رفاه و وضعیت معیشتی مناسب دهد.

بغزیان تاکید کرد: باید تمام تلاش به این سمت معطوف شود که راه را بر تورم و افزایش قیمت‌ها ببندیم اما اگر سیاست های اقتصادی به گونه‌ای بود که به شکل معنوی و به شکل کالا و حمایت های معنوی شاهد توجه دولت به اقشار ضعیف بودیم شرایط بهتر بود و به این دلیل که نقدینگی مردم افزایش پیدا نمی‌کرد گرانی کمتری را تجربه می کردیم.