کد خبر : 465099 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۴ شهريور - 19:13
ضرورت رعایت پروتکل‌ های ضدکرونایی در مدارس دکتر مسعود مردانی / عضو کمیته ستاد پیشگیری کرونا

نوآوران آنلاین- در شرایط کنونی تعداد مرگ‌ های ناشی از کرونا کاهش ‌یافته و موج هفتم را پشت سر گذاشته ‌ایم و در شرایطی قرار داریم که کمتر از چند هفته دیگر به بازگشایی مدارس زمان باقی‌ مانده است.

در حال ‌حاضر وضعیت کرونایی در کشورمان کمی بهتر از قبل است و شرایط به ‌گونه ‌ای است که می‌ توان گفت آخرین موجی که پشت سر گذاشتیم همین موج هفتم کرونا بود و در حال حاضر از تعداد بستری ها و ابتلاها کاسته شده و امیدواریم از این کمتر نیز شود.

آن چه در این میان بسیار اهمیت دارد تزریق واکسیناسیون و تکمیل دوزهای واکسن کروناست؛ به‌ ویژه در دانش ‌آموزان و دانشجویان که قرار است در جلسات حضوری حاضر شوند.

در حال حاضر این ‌طور که اعلام‌ شده جلسات تدریس در دانشگاه ‌ها و مدارس به‌ صورت حضوری خواهد بود که اگر پروتکل های ضدکرونایی رعایت شوند نگرانی ها از جهت انتقال کرونا به حداقل ممکن می رسند.  

در حال حاضر ضروری است که افراد واکسیناسیون خود را تکمیل کنند تا شرایط خوبی برای آموزش ‌های حضوری فراهم شود و مدارس عامل انتقال کرونا نشوند.

با توجه به این ‌که دانش‌ آموزان در سنینی قرار دارند که این احتمال وجود دارد فقط نقش ناقل را ایفا کنند و این ویروس را به والدین ‌شان و سنین بالاتر منتقل کنند، بر همین اساس تأکید می ‌شود حتماً خانواده ‌ها این نکته را مورد توجه قرار دهند که دانش ‌آموزان دوزهای واکسن شان را تزریق کنند.  

در شرایط کنونی نمی ‌توان پیش ‌بینی کرد که موج بعدی چه زمانی خواهد بود، اما در حال ‌حاضر خطر موج هفتم از سرمان رفع شد و برای جلوگیری از بروز مشکلات در هفته‌ های آینده لازم است که مسؤولان مدارس اقداماتی در راستای افزایش رعایت پروتکل ‌های ضد کرونایی در مدارس بیاندیشند و همچنین نسبت‌ به افزایش تهویه و ایجاد شرایطی که مانع از انتقال کرونا شود و آموزش پروتکل ‌ها در مدرسه اقداماتی داشته باشند تا بتوانیم به ‌دور از هرگونه مشکلی دوره آموزش ‌های حضوری را برگزار کنیم و موج جدید را شاهد نباشیم.

البته مشخص نیست چه شرایطی ایجاد خواهد شد و همه موارد بستگی به این دارد که میزان پروتکل ‌ها به چه نحو باشد و این ‌که چه جهش‌ هایی را پیش رو داشته باشیم.

اگر پروتکل‌ ها رعایت شوند و افراد دوزهای یادآور واکسن را تزریق کنند، نگرانی چندانی برای آموزش ‌های حضوری و بازگشایی وجود ندارد. فقط باید توصیه ‌ها به ‌دقت مورد توجه قرار گیرند و مهم ‌ترین نکته رعایت فاصله‌ فیزیکی است؛ به‌ ویژه در مدارس باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که دانش‌ آموزان فاصله فیزیکی را رعایت کنند تا از انتقال ویروس کرونا در سطحی وسیع جلوگیری کنیم.

با توجه به این که تعداد دانش آموزان مدارس قابل توجه هستند و انتقال کرونا به سرعت در بین این جمعیت بالا اتفاق خواهد افتاد، تنها راهکاری که اکنون باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به پروتکل ها و موارد بهداشتی است که در این راستا انتظار می رود والدین محترم و مسؤولان مدارس اهتمام ویژه ای داشته باشند.