کد خبر : 465123 تاریخ : ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۵ شهريور - 19:13
گَرد رکود بر اقتصاد؛ پیامد پایین بودن قدرت خرید مردم مهدی تقوی / اقتصاددان

نوآوران آنلاین- بر کسی پوشیده نیست که نبود تناسب میان عرضه و تقاضا موجب می شود تا شاهد رکود اقتصادی شویم. به طور معمول زمانی که میزان تقاضا نسبت به عرضه کمتر باشد رکود اتفاق می افتد. این شرایط در کشور ما بارها اتفاق افتاده و شاهد رکودهای سنگین اقتصادی بوده ایم که همه ناشی از پایین بودن قدرت اقتصادی مردم در برآورده ساختن مایحتاج شان است. این روزها اصناف بیش از هر زمان دیگری، شرایط بسیار سختی را تجربه می کنند.

این سختی از تامین هزینه های اداره یک کارگاه اقتصادی کوچک گرفته تا جبران درآمدهایی که حذف شده است را شامل می شود. مجموعه ای از عوامل در حال حاضر موجب شده تا مشکلات به شکلی بحرانی ظهور یابند و همه مشاغل گرفتار شوند.

بسیاری از کسبه مستأجر هستند و برای پرداخت اجاره واحد اقتصادی که در آن مشغول به فعالیت اند باید مبلغی را بپردازند، اما عاجز آن هستند؛ چرا که قادر به کسب درآمد به میزان کافی نیستند و حتی برای تامین هزینه آب و برق نیز با مشکل مواجه هستند.

باید دولت سیاست هایی در راستای عبور از بحران فعلی اتخاذ کند و تلاش دولتمردان در این راستا باشد که از هر نحو ممکن این رکود فعلی کمرنگ شود تا مشکلات کاهش یابند و شاهد بیکاری تعداد کمتری از افراد باشیم.

در شرایط کنونی یکی از بخش هایی که بیشترین زیان را دیده است بخش کسب و کارها و مشاغل هستند که شرایط اقتصادی موجب شده تا نتوانند همچون قبل فعالیت داشته باشند.

گرد رکود بر اصناف پاشیده شده است و به موازات این رکود شاهد بروز مشکلات زیادی برای آن ها در زمینه کسب درآمد هستیم.

در حال حاضر بسیاری از کسبه نسبت به این امر انتقاد دارند که قدرت خرید مردم کاهش یافته است و به همین دلیل نمی توانند همچون گذشته با تقاضای بالا برای خرید کالاهای شان روبه‌رو شوند و به این ترتیب منبع درآمدشان که از راه فروش و خدمات رسانی به مردم است، مورد تهدید واقع می شود و همچون سابق نخواهد بود.

در حال حاضر بسیاری از نیازهای ضروری خانوارها به جهت نبود توان مالی برای خریدشان حذف شده اند و در چنین شرایطی قاعدتاً کسب و کارها نیز دچار مشکل می شوند. در شرایطی که تقاضا از سوی مردم برای خرید کالاها بالا باشد می توان امید به بهبود فضای کسب و کار برای اصناف داشته باشیم. در غیر این صورت معیشت و درآمد بسیاری از خانواده ها تحت تاثیر قرار می گیرد.

در وضعیتی که اقتصاد ایران با تقاضای معقول و منطقی مصرف کننده مواجه باشد میان عرضه و تقاضا تناسب وجود خواهد داشت، اما اگر این تناسب به هم بخورد و تعادل میان عرصه و تقاضا از میان برود و با فزونی عرضه توأم با کمبود تقاضا مواجه باشیم باید منتظر رکودهای سنگین اقتصادی باشیم.

این روزها رونق از اقتصاد ایران رفته است و علت اصلی آن بروز رکود اقتصادی است. از این رو توصیه می شود که هر چه سریع تر اقداماتی جهت بازگشت رونق به اقتصاد صورت گیرد.

بی رونقی موجب کم رمقی به سمت رشد و توسعه شده که به زیان ماست و باید همه راه ها را به سمت شکوفایی اقتصادی باز شود. اعتقاد من این است که دولت ها نقش مهمی در بروز رشد و رونق اقتصادی دارند؛ چرا که سیاست های آن هاست که تعیین کننده شرایط پیش رو است.