کد خبر : 465178 تاریخ : ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۲ شهريور - 19:55
وقتی حاشیه‌‌نشینی، راه رفع مشکل تأمین مسکن می‌شود فرهاد بیضایی / کارشناس مسکن

نوآوران آنلاین- بازار مسکن در شرایط کنونی روزهای بسیار سختی را سپری می‌ کند و این نکته غیر قابل ‌انکار است که خرید مسکن از توان مالی بسیاری از اقشار جامعه ما خارج شده ‌است و حتی در زمینه اجاره ‌بها نیز رشد صعودی قیمت ‌ها موجب شده تا در بازار اجاره نیز افراد با مشکل مواجه شوند.

مشکلات بسیار زیادی در حال‌ حاضر در اقتصاد ایجاد شده و بازارهای اقتصادی همچون بازار مسکن شرایط ناپایداری را تجربه می ‌کنند. این ناپایداری قیمت‌ ها موجب شده تا در حال ‌حاضر بسیاری از مردم دچار مشکل شوند و نبود سیاست صحیحی در زمینه تنظیم بازار و کنترل قیمت ‌ها در حوزه مسکن و اجاره موجب شده تا بسیاری از افراد حاشیه ‌نشین شوند و حاشیه ‌نشینی را راه رفع مشکل تامین مسکن خود بدانند.  

متأسفانه در حال‌ حاضر جمعیت شهرک‌ های حاشیه ‌ای اطراف شهرهای بزرگ به‌ ویژه پایتخت به ‌شدت افزایش ‌یافته و علت این امر را می ‌توان در رشد حاشیه ‌نشینی به ‌دنبال نبود قدرت خرید مناسب در افراد برای تامین هزینه اجاره ‌بها عنوان کرد.

شرایط اقتصادی مردم نامناسب و وضعیت اقتصادی کشور نیز ناپایدار است؛ به‌ ویژه در حوزه بازار مسکن قیمت‌ ها رو به ‌رشد است و نبود شرایط پایدار و ثبات موجب شده تا اتفاقات بسیار تلخی را در زمینه افزایش قیمت‌ ها شاهد باشیم. در این ‌میان دلالان نیز نقش قابل ‌توجهی ایفا می ‌کنند و بازار مسکن را به سمتی هدایت می ‌کنند که قیمت ‌ها افزایش یابد.

بازار مسکن به ‌دنبال نبود نظارت‌ های دقیق و همچنین فعالیت سوداگران روزهای نامناسبی را سپری می‌ کند که در چنین شرایطی مردم زیان ‌های قابل ‌توجهی را متوجه شدند.

به‌ دنبال بروز مشکلات بسیار زیاد شاهد مهاجرت مردم از شهرها به حاشیه شهرها هستیم و علت این امر در گرانی مسکن است؛ این در حالی است که اگر بازار به گونه ‌ای باشد که قیمت ‌ها متناسب با وضعیت اقتصادی مردم پیش رود و در یک محدوده منطقی افزایش یابند و این اتفاق نمی ‌افتد و شرایط پایدارتری را شاهد خواهیم بود، اما متأسفانه بازار مسکن این روزها قربانی فعالیت ‌های دلالانی است که قیمت ‌ها را افزایش می ‌دهند و متأسفانه سیاستی نیز برای کنترل قیمت‌ ها وجود ندارد و همین امر موجب می‌ شود تا مردم بیشترین آسیب را در این وضعیت ببینند.

در حال حاضر بسیاری از اقشار کشور ما که آسیب ‌پذیرند، اجاره نشینند و این اجاره ‌نشینی با وجود هزینه ‌های بالا آن ‌ها را گرفتار کرده و وضعیت وخیمی را برای شان رقم زده ‌است.