کد خبر : 465184 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۲۶ شهريور - 20:09
تعلل خریداران و تعمیق رکود در بازار خودرو بابک صدرایی / کارشناس خودرو

نوآوران آنلاین- بازار خودرو این روزها همچنان که در حالت رکود به سر می ‌برد و خبری از تقاضاهای بالا نیست، اما قیمت ‌های بالا موجب شده تا خرید خودرو همچنان برای برخی افراد تبدیل به آرزو شود.

در شرایط کنونی قیمت ها بالاست و تقاضا تحریک نمی ‌شود تا زمانی ‌که قیمت‌ ها کاهش یابد و یا این ‌که به ‌نحوی مردم قدرت خریدشان افزایش یابد.

البته تأمل پیرامون این نکته ضروری است که بالا بردن قدرت خرید مردم تبعات بسیار زیادی داشته و دارد. همان ‌طور که طی ماه ‌های اخیر شاهد افزایش رقم ریالی یارانه‌ ها بودیم و پس ‌از آن نیز قیمت ‌ها افزایش یافت، اگر در حال حاضر نیز اقدامی در زمینه افزایش قدرت خرید مردم از طریق بالا بردن نقدینگی شان صورت گیرد باید منتظر تبعات منفی باشیم، اما متأسفانه در حال‌ حاضر به دلیل این ‌که ورود نقدینگی می ‌تواند نتایج ناگواری به دنبال داشته باشد باید به‌ نحو دیگری و از طریق دیگری اقدام به بالا بردن قدرت خرید مردم شود.

پر واضح است که قدرت خرید مردم در شرایطی که تورم کاهش یابد و ثبات اقتصادی ایجاد شود افزایش می‌ یابد و باید مسؤولان در این ‌راستا تلاش ‌هایی داشته باشند و از هیچ تلاشی فروگذار نکند.

در شرایط کنونی در بازار خودرو با شرایط نامشخصی مواجه هستیم. از یک ‌سو قرار بود واردات خودرو آزاد شود و شاهد ورود خودرو به کشور باشیم و به‌ همین ‌جهت بسیاری از افراد دست نگه داشتند و تعلل کردند تا قیمت خودروهای داخلی مشخص شود.

تعلل خریداران در داخل برای خرید خودروی داخلی به تعمیق رکود دامن زده ‌است، اما این رکود سنگین نیز نتوانسته بازار را از قیمت‌ های بالا دور کند و همچنان قیمت ‌ها به ‌گونه‌ ای است که احساس می ‌شود نیاز است کاهش یابند و از بروز هر گونه افزایش قیمت جلوگیری شود.

عملیاتی شدن مصوبه واردات خودرو می تواند تا حد قابل توجهی به کاهش قیمت ها و یا حداقل ایجاد ثبات در بازار منتهی شود که اتفاق خوبی است و می تواند به افزایش تقاضا در بازار منجر شود.