کد خبر : 465205 تاریخ : ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۷ شهريور - 20:47
اقلیما در گفت و گو با نوآوران عنوان کرد: مشکلات اقتصادی؛ مانع اصلی تشکیل زندگی مشترک نیلوفر طهرانی اصل / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- در شرایط کنونی وضعیت سختی برای تشکیل خانواده وجود دارد و جوانان مشکلات اقتصادی بسیار زیادی را تحمل می‌ کنند که متأسفانه باید عنوان کنیم این مشکلات باعث شده اند که افراد به سمت تشکیل خانواده نروند.

درواقع باید عنوان کنیم هزینه ‌های بالای زندگی موجب شده تا افراد قادر به تهیه ملزومات زندگی و رفع مشکلات و نیازهای شان نباشند.

طبیعتاً وقتی افراد امنیت شغلی ندارند و از عهده تامین مخارج خود برنمی‌آیند، اقدام به تشکیل زندگی و خانواده نمی ‌کنند و مسؤولیتی را نمی‌ پذیرند.

در همین خصوص مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: جوان‌ ها در شرایط کنونی به دلیل مشکلات مالی نمی ‌توانند زندگی مشترک‌ شان را آغاز کنند و صاحب فرزند شوند. علت این امر نیز بالا بودن هزینه ‌های تشکیل زندگی است. در عین این ‌که هزینه ‌ها بالاست، اما متأسفانه درآمدها پاسخگوی این هزینه‌ ها نیست و متناسب با هزینه ‌ها رشد نمی‌ کنند و همین امر موجب بروز مشکلات بسیار زیاد مالی برای افراد شده و افراد نمی ‌پذیرند که زیر بار هزینه‌ های زندگی و تشکیل زندگی مشترک روند.

وی ابراز تأسف کرد که در حال‌ حاضر شاهد بالا رفتن سن ازدواج هستیم و بسیاری از افرادی که قادر به تامین هزینه ‌های زندگی نیستند، چنین عنوان می‌ کنند که علت اصلی عدم ازدواج آن ‌ها نبود تناسب میان درآمدها و هزینه‌ هاست. طبیعتاً باید عنوان کنیم اگر جوان‌ ها از شرایط مالی و امنیت شغلی مناسبی برخوردار بودند، قطعاً اقدام به تشکیل زندگی می‌کردند.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران عنوان کرد: متأسفانه در شرایط فعلی نبود امنیت شغلی موجب شده تا افراد به تمایل و انگیزه ‌ای برای ازدواج نداشته باشند. در واقع می‌ توان عنوان کرد و تا زمانی‌که افراد تکلیف شان با خودشان مشخص نیست، نمی ‌توانند مسؤولیت شخص دیگری را بر عهده بگیرند. این ‌موضوع به ‌ویژه در بین پسران جامعه ما بیشتر صدق می‌ کند؛ چراکه آن ‌ها باید تامین هزینه‌ های زندگی را بر عهده داشته باشند و مسؤولیت همسر و فرزند را برعهده گیرند و در شرایطی که خودشان از فردای شان خبر ندارند و نمی دانند که چه شرایط معیشتی برای شان رقم خواهد خورد طبیعتاً اقدام به تشکیل زندگی و ازدواج نمی ‌کنند و به ‌همین ‌ترتیب در حال حاضر با جوانان بسیار زیادی مواجه هستیم که در دوران تجرد به سر می‌برند و موفق به ازدواج نشده ‌اند.

اقلیما تأکید کرد: در شرایط حاضر باید مسؤولان این نکته را مورد توجه قرار دهند که از یک‌ سو امکان تامین هزینه ‌ها و یافتن شغل مناسب را برای جوانان فراهم کنند و وضعیت را به ‌گونه ‌ای هدایت کنند که اقتصاد کشور در جایگاهی قرار گیرد که هزینه ‌ها کاهش یابد و ثبات نسبی ایجاد شود و امنیت شغلی برای جوان ‌ها را شاهد باشیم تا تا افراد بتوانند اقدام به تشکیل زندگی کنند. در حال حاضر اصلی ‌ترین دلیل عدم توفیق جوانان در تشکیل زندگی مشکلات اقتصادی و بالا بودن هزینه ‌هاست که در حال حاضر بسیاری از کالاها از سفره ‌های مردم پر کشیدند و افراد اقدام به صرف ‌نظر کردن از نیازهای شان کرده ‌اند که اتفاق تلخی است و موجب شده تا افراد از بابت تشکیل زندگی نگران باشند و اقدام به این کار نکنند.