کد خبر : 465844 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۹ دي - 20:20
توضیحات حداد عادل در خصوص بیانیه «حجاب» شورای عالی انقلاب فرهنگی: شرایط جامعه نباید طوری باشد که ملت به دو صف مقابل هم تبدیل شوند عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن بیان اینکه بیشتر از اینکه حجاب امری قانونی باشد، امری اعتقادی و حقیقتی است در خصوص بیانیه «حجاب» شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیحاتی ارائه کرد.

نوآوران آنلاین-به گزارش ایسنا، حداد عادل در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره بیانیه اعضای شورای عالی انقلاب درباره حجاب اظهار کرد: این بیانیه جنبه بیان مبانی و دیدگاه‏‌ها است و از جنس سیاستگذاری است تا قانون گذاری، چون شورای عالی انقلاب فرهنگی در درجه اول سیاست گذاری می کند و قانونگذاری در اختیار مجلس است، اینگونه دستگاه‌ها بر اساس سیاست گذاری قوانین را اجرایی می کنند به همین دلیل در این بیانیه نخواستیم وارد مبانی اجرایی شویم.

وی ادامه داد: بیشتر از اینکه حجاب امری قانونی باشد، یک امر اعتقادی و حقیقتی است که به عالم فرهنگ و اعتقاد و بینش بر‏می‏ گردد و این بیانیه بر این وجهه تاکید دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موضوع کشف حجاب گفت: کشف حجاب به دوران مشروطه برمی گردد آن زمانی که جامعه با تجدد غربی مواجه شد، در مشروطه فرصت بیان موضوعاتی پیش آمد که جامعه نسبت به آنها عقب ماندگی داشت، در حوزه علم، اقتصاد، صنعت، سیاست و همچنین مسئله زن. مسئله زن وارد گفتمان سیاسی فرهنگی جامعه ایران شد و از همه مهمتر حجاب در دستور کار قرار گرفت تا جایی که در سال ۱۳۱۴ چادر را به زور از سر زنان کشیدند، در آن زمان زن ها سال ها نتوانستند از خانه بیرون بیایند و برای دیدار خانواده مجبور بودند نصف شب ها از پشت بام ها حرکت کنند.

حداد عادل اضافه کرد: در فاصله سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ شکل خشن مواجهه با حجاب کم رنگ شد و بیشتر به شکل فرهنگی درآمد، زمانی هم که انقلاب اسلامی پیروز شد توقع طبیعی عموم مردم متدین ایران این بود که برای برهنگی فکر می شود چرا که حکومت اسلامی نسبت به موضوعات شرعی تعهد داشت به همین دلیل موضوع حجاب مطرح شد و از آن زمان تاکنون ادامه پیدا کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حجاب مخصوص اسلام نیست، در ادیان الهی مختلف حجاب را جزء فطرت بشری می دانند چرا که انسان طوری آفریده شده که غریزه شرم و حیا دارد، قبایل بدوی چه نشانی از تمدن نداشتند برای ورود به جامعه متمدن پوشش را انتخاب می کردند.

وی ادامه داد: بلوغ زندگی اجتماعی باعث شد که انسان ها به سمت شرم و حیا پیش برود، سی سال پیش در سفر به نیویورک رفتم و به همراه یکی از دوستانم از یکی از دبیرستان های یهودی دخترانه آمریکا دیدن کردیم، در دفتر مدیر مدرسه تعداد زیادی روپوش بلند آویزان بود، وقتی جویای دلیل آن شدم، گفتند که ما استانداردهای خاصی داریم و هیچکس نمی‌تواند از آن استانداردها تخطی کند این روپوش‏‌ها برای کسانی در نظر گرفته شده که از استانداردها را در نظر نمی گیرند و به مدرسه می آیند، این روپوش‌ها را به آنها می‌دهیم تا بپوشند بعد با خانواده‌ها مطرح می‌کنیم تا اصلاحات لازم صورت گیرد.

حداد عادل بیان کرد: در جامعه ایرانی هرچه به گذشته برگردید موردی شهودی در تاریخ نخواهید دید که حاکی از علاقه مردم ایران به برهنگی باشد.

 

بیانیه حجاب اعضای شورا چارچوب کلی است و نباید مصوبه ناظر به اجرا از جانب شورا تلقی شود

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اجرای اهداف بیانیه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بیانیه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی چارچوب کلی است و نباید مصوبه ناظر به اجرا از جانب شورا تلقی شود، در این چارچوب مقررات متنوع می تواند به کار گرفته شود و این عدم ورود به جزئیات به دلیل ظرافت‌هایی است که در موضوع حجاب وجود دارد.

وی درباره دلیل رعایت حجاب بیان کرد: برای توضیح به مسلمان مومن به خدا شاید همین کافی باشد که حکم خداست و در قرآن و آیات و احادیث جوامع اسلامی به مسئله حجاب اشاره شده است و مسئله اختلافی بین شیعه و سنی نیست، درک فلسفی مسئله حجاب خیلی دشوار نیست بر این اساس اگر قرار باشد رابطه جنسی بی بند و بار نباشد در حجاب نیز نباید برهنگی و بی بند و باری ترویج شود چراکه این گونه نمی‌شود برای روابط جنسی ضابطه تعیین کرد و آثار زیادی چون فروپاشی خانواده ها را در پی خواهد داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در جوامعی که برهنگی بیشتر است خانواده معنی خودش را از دست داده است، در اسلام و ادیان روابط زوجیت و همسری فقط قرارداد حقوقی نیست، درست است که باید چارچوبی داشته باشد ولی امر مقدسی است، در مراسم حج بر مردها واجب است که در کنار خانه خدا دو رکعت نماز نسا بخوانند و اگر این نماز غلط خوانده شود همسر شرعی مرد بر او حرام خواهد شد.

وی ادامه داد: بنابراین ازدواج و خانواده در آیات قرآن امری مقدس است اما در غرب ازدواج وسیله لذت جویی است و مفهوم آن فرو کاسته شده در صورتی که حکمت بالاتر از ازدیاد نسل و فرزندآوری در آن مورد تاکید است آمار کشورهای غربی نشان می‌دهد که درصد اطفال بدسرپرست مدام رو به افزایش است.

پیش از آنکه حجاب برای حکومت سود داشته باشد، به سود خانواده‌هاست

 

حدادعادل خطاب به جامعه زنان گفت: اگر جمهوری اسلامی می خواست که حکومت بی دردسری داشته باشد از اول انقلاب اسلامی باید می گفت که وارد بحث حجاب نمی شود اما چرا جمهوری اسلامی وارد این میدان شد که مورد هجمه داخل و خارج است؟ پیش از آنکه این موضوع برای حکومت سود داشته باشد به سود خانواده هاست چرا که اگر برهنگی رواج یابد دودش به چشم خانمها خواهد رفت اگر روابط زن و مرد بی حساب باشد خانواده دیگر در جایش نمی ماند بنابراین خانمها باید از این رویکرد استقبال کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به اینکه آیا حجاب مانعی برای پیشرفت زنان است بیان کرد: در سال ۱۳۱۴ بسیاری از روزنامه ها تیتر می‌زدند که برای اینکه ایران از قافله تمدن عقب نماند و به عظمت برسد زنان باید مثل غربی ها حجاب را از سر بر دارد آنها می گفتند که اگر می‌خواهید علم داشته باشید باید برهنه شوید؛ حال سوال مهم این است که با این رویکرد پیشرفت ایجاد شد؟ در مقایسه از اول انقلاب جمهوری اسلامی به سمت حجاب رفت حال سوال این است که آیا حجاب باعث شد از پیشرفت باز بماند؟ امروز بسیاری از استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان برتر کشور از جامعه زنان هستند بسیاری از پزشکان ماهر و زبردست خانم ها هستند بنابراین برهنگی رابطه‌ای با پیشرفت ندارد.

 

شرایط جامعه نباید به به شکلی دربیاید که که ملت به دو صف مقابل هم تبدیل شوند 

به زنان با «حجاب ضعیف» اما وفادار به حکومت سلام و درود می‌فرستم 

 

وی ادامه داد: پوشش ایرانی اسلامی باید به گونه‌ای باشد که زنان بتوانند استقلال خود را حفظ کنند، غرب به این علت پوشش زنان ایرانی را تحمل نمی‌کند که معتقد است که همه باید از او اجازه بگیرند البته در شرایط کنونی جامعه ما علیرغم اینکه حجاب باید جدی گرفته شود نباید به شکل در بیاید که ملت به دو صف مقابل هم تبدیل شوند چرا که دشمنان ایران می خواهند در ایران دو دستگی ایجاد شود بنابراین باید برای اجرای قانون مراقب باشیم که جامعه از اهداف مهم نظیر استقلال به تضاد کشیده نشود.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حدادعادل گفت: به زنانی که با حفظ حجاب خودشان ولو به تعبیر مقام معظم رهبری حجاب ضعیف دارند وفاداریشان را به عفت و شرم و حیا و قانون اسلامی و حکومت اسلامی نشان داده‌اند سلام و درود میفرستم.

انتهای پیام