کد خبر : 563114 تاریخ : ۱۴۰۳ شنبه ۱۹ خرداد - 09:12
هیجان خودرویی در تعطیلات ! در هفته ای که گذشت بازار هیچ دستاورد روشن و مشخصی نداشت و جو در بی رمقی کامل به سر میبرد و فضا منفی بود و بدتر از همه شاهد معاملات کم حجم در بازار بخاطر تعطیلات بودیم، روند خاص و تعیین کننده ای را از بازار انتظار نداشتیم و بازار هم زیاد تحرکی نداشت.

 

 

.

نوآوران آنلاین- رونق بازار در خودرویی ها سرایت نداشت که مستقیما ناشی از ابهامات و عدم  وجود و درگیر شدن  جریان نقدینگی در بازار است

درگیر نشدن نقدینگی ناشی از ابهامات فعلی و بخشی مستقیما ناشی از تحولات سیاسی است که عموم بازار را منفعل کرده است . هر چه پیش برود بازار با خریدن زمان می تواند اخبار بهتری از جریان  سیاسی دریافت کند، تغییرات  احتمالی در سیستم اجرایی کشور جدی تر شده است و این نکته ای که  بازار اگر جدی شود و گزینه خوبی را  ببیند  به  زودی به آن وزن خواهد داد  .

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، حجم و ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم کاهشی بود و در کف قرار داشت؛ به‌ نحوی که حجم معاملات خرد سهام و حق تقدم به 5.7 میلیارد برگه سهم رسید که با ارزش 1653 میلیارد تومان دادوستد شد، تراز پول حقیقی در سهام هم منفی بود و به خروج 221 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام و حق تقدم منجر شد. در مقابل اما تراز پول حقیقی در صندوق‌های درآمد ثابت مثبت بود و به 465 میلیارد تومان رسید.

بازار امروز از کمبود نقدینگی رنج می‌برد و این موضوع به وضوح در چهره خریداران و فروشندگان روشن و مشخص هست، بخشی از این کمبود نقدینگی به واسطه تحولات و رویدادهای فعلی و ابهامات است و بخشی دیگر جریانات سیاسی و وقتی بازار نتواند خود را روی این چهار چرخ سوار کرده و حرکت کند قطعاً فضای منطقی و مناسبی در بازار حکم فرما نمی‌شود و همین می‌شود که شاهد بودیم که خودرو و بانک به واسطه برخی تحولات جریان بهتری می‌گیرند و باقی رها و بی سر و سامان در بازار پیش می‌روند.

در هر صورت حرکت بازار روی دور خبرهای سیاسی و خودرویی تا حدودی توانست وضعیت بهتری را رقم بزند و  با عادی‌تر شدن فضای سیاسی کشور روشن شدن ابعاد برخی سیاستگذاری‌ها دوباره فضای تحلیلی در بازار شکل می گیرد.

منتظر این باید باشیم که بازار حتی گروه خودرو را نیز آرام آرام در حاشیه قرارداده و سراغ سهم‌هایی می‌رود که این مدت ریزش و اصلاح سنگینی را داشته و البته جریان سودآوری مطمئن و خوبی را می‌توانند داشته باشند.

گروه خودرو پالایش و بانک‌ها موتور محرک بازار هستند و استارت حرکت بازار را می زنند و پس از آن بقیه صنایع و شرکت‌ها هستند که پیش می روند و دوباره چشم جریان پول به جریان سودآوری دوخته می‌شود .

شاخص برای رشد بیشتر باید بالای مقاومت دو میلیون و صد تثبیت شود و فعلا این محدوده نقش بسیار مهمی را برای ادامه حرکت شاخص ایفا می کند. در هفته پیش رو با اعلان رسمی کاندیداهای تایید شده شوک جدیدی می تواند به روند بورس وارد شود و تا ۸ تیر روند بازار می تواند کاملا وابسته به جریان انتخابات باشد .

بازار وابستگی شدیدی با اخبار سیاسی تا آستانه انتخابات خواهد داشت چنان چه بازار تشخیص بدهد کاندیدائی که می تواند حامی بازار باشد احتمال موفقیتش بیشتر است واکنش مثبتی خواهد داشت و متقابلا معکوس این موضوع هم می تواند اتفاق بیفتد، برای هفته آینده بازاری پرحجم تر با ارزش معاملات بالاتری را انتظار داریم.


امیرحسین جنانی-تحلیلگر بازارسرمایه

روزنامه نوآوران