کد خبر : 563264 تاریخ : ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۷ خرداد - 09:01
روزهای بی تابی سهامداران در حالی هفته پایانی خرداد را آغاز کردیم که گزارشات ١٢ ماهه شرکت‌ها یکی پس از دیگری منتشر می‌شود و هر روز اخبار مثبت و منفی متعددی هم از مجامع می‌شنویم.

نوآوران آنلاین- در حالی هفته پایانی خرداد را آغاز کردیم که گزارشات ١٢ ماهه شرکت‌ها یکی پس از دیگری منتشر می‌شود و هر روز اخبار مثبت و منفی متعددی هم از مجامع می‌شنویم.

این بی تابی سهامداران برای رسیدن یک تحول و شوک برای نجات از این شرایط پایانی ندارد و هیچ دستاوردی فعلا برای بازار حاصل نشده است، بازار منتظر یک شوک برای عبور از این شرایط است.

این شوک تا پایان انتخابات ناممکن بنظر می رسد اما امید است که نرخ نیما و بهره این چرخه را تغییر دهد.

با وجود ارزندگی سهام شرکت ها شاهد افت قیمت سهم‌ها هستیم؛ با بررسی عملکرد ٣٠ شرکت بزرگ بورسی در سال ١٤٠٢ و مقایسه سود خالص این شرکت‌ها با سود سال ١٤٠١آن ها، حکایت از کاهش ٢.٣ میلیارد دلاری سود این شرکت‌ها دارد و البته که سیاست‌های دولت و بانک مرکزی، مهم‌ترین دلیل این کاهش سود بوده است.

 با این وضعیت، عدم رغبت سرمایه‌گذاران به خرید سهام شرکت‌های تولیدی و اقتصادی، منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

احتمالا بازار سرمایه تا اعلام نتایج انتخابات، تغییر وضعیت جدی نداشته باشد و فقط شاهد نوساناتی در برخی سهم‌ها و گروه‌ها باشیم.

در چند روز معاملاتی اخیر حمایت از نمادهای بانکی در کنار ارزندگی آنها باعث شده است، فعلا توجه به نمادهای مذکور بیشتر باشد. اما نکته جالب فروش حقیقی ها در نمادهای وبملت و وتجارت است. علی رغم حمایت از وبملت و وتجارت توسط حقوقی، شاهد فروش قابل توجه حقیقی ها خصوصا در وبملت هستیم.

 علی رغم ارزندگی نمادهای مذکور و حمایت بازارگردان، بازهم حقیقی حاضر به نگهداری سهام نیستند. روزهایی بسیار ناراحت کننده برای بورس که البته معمولا در اوج رکودها و بحران ها تجربه می شود. معمولا کف قیمت سهام در شرایطی تجربه می شود که حقیقی ها به طور کامل از بازار بریده اند.

ایراد بازار ما این است که همه در فضای مثبت و صف خرید شجاع می‌شوند و کسی حاضر نیست این چاقویی که در حال سقوط است را روی هوا بگیرد همه منتظرند همه چیز شفاف و روشن باشد و بعد صف  خرید بزنند این تفاوت بین حقوقی‌های فعلی و فعالان بازار کمی آماتورتر است که در واقع در حال حاضر هر دو گروه رفتارشان یکی شده و ما حقوقی‌های پیشرو و لیدر را در این موضوع نداریم.

افسوس حقوقی‌های بازار که جریان پول قوی را نیز در اختیار دارند می توانستند حداقل با کمک گرفتن از ابزار تحلیلی و فارغ از اتفاقات کوتاه مدت به این مسیر وارد شوند و ریسک پذیری ، بازدهی قوی و خوبی را نیز نصیب خود می کردند.

امیرحسین جنانی

تحلیلگر بازار سرمایه